استراتيجية مقترحة لتدعيم ثقافة التنمية المستدامة لدى طلاب الجامعات المصرية في ضوء رؤية مصر 2030م

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد بکلية التربية جامعة الأزهر بالدقهلية

المستخلص

 هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم ثقافة التنمية المستدامة وأبعادها في ضوء رؤية مصر2030م، والتعرف على درجة توفر مؤشرات ثقافة التنمية المستدامة لدى طلاب الجامعات المصرية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، ومن ثم وضع إستراتيجية مقترحة لتدعيم ثقافة التنمية المستدامة في المجال البيئي والاقتصادي والاجتماعي والتکنولوجي، واستخدمت المنهج الوصفي المسحي والمقابلة أداة لجمع البيانات والمعلومات، وطبقت على عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية بلغ عددهم (31) عضو هيئة تدريس من (14) جامعة حکومية، وتوصلت الدراسة إلى توفر مؤشرات ثقافة التنمية المستدامة لدى طلاب الجامعات المصرية بدرجة متوسطة في المجال البيئي والاجتماعي والاقتصادي، کما تتوفر بدرجة کبيرة في المجال التکنولوجي، وقدمت الدراسة إستراتيجية اشتملت على أربعة أهداف إستراتيجية هي: تحسين جودة البيئة الجامعية، والتدريب، وإعادةتوجيه البرامج التعليمية القائمة لمعالجة الاستدامة، وتنمية الفهم والوعي لدى طلاب الجامعات نحو قضايا البيئة؛ لتدعيم ثقافة التنمية المستدامة لدى طلاب الجامعات المصرية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the concept of a culture of sustainable development and its dimensions in the light of Egypt's 2030 vision

المؤلف [English]

  • ramadan abde;kader
Assistant Professor of Foundations of Education, College of Education Al-Azhar University in Dakahlia
المستخلص [English]

summary:
The study aimed to identify the concept of a culture of sustainable development and its dimensions in the light of Egypt's 2030 vision, and to identify the degree of availability of indicators of a culture of sustainable development among Egyptian university students from the viewpoint of faculty members, and then to develop a proposed strategy to support a culture of sustainable development in the environmental, economic, social and technological field, The survey descriptive and interview method was used as a tool to collect data and information, and it applied to a sample of faculty members in Egyptian universities, whose number reached (31) faculty members from (14) public universities, the study reached the availability of indicators of a culture of sustainable development to Egyptian university students with an intermediate degree in the environmental, social and economic fields, and are also widely available in the technology field. The study presented a strategy that included four strategic goals: improving the quality of the university environment, training, reorienting existing educational programs to address sustainability, developing understanding, awareness among university students towards environmental issues to support a culture of sustainable development for Egyptian university students.