مدى استخدام المعلمين لإستراتيجيتي الجدول الذاتي (KWL) وروبنسون (SQ3R) المحوسبتين لتدريس الفيزياء لدى طلبة الصف العاشر في الأردن من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير مناهج وطرق تدريس جامعة عمان العربية -الأردن

المستخلص

کان الهدف من الدراسة التعرف على مدى استخدام المعلمين لإستراتيجيتي الجدول الذاتي (KWL) وروبنسون (SQ3R) المحوسبتين لتدريس الفيزياء لدى طلبة الصف العاشر في الأردن من وجهة نظرهم تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، من خلال عينة تکونت من المعلمين والبالغ عددهم (100) معلماً  في العام 2019/2020 واستخدمت الاستبانة کأداة لجمع بيانات الدراسة، وبعد اجراء المعالجة الاحصائية توصلت الدراسة إلى وجود أثر إستراتيجيتي الجدول الذاتي (KWL) وروبنسون (SQ3R) المحوسبتين لتدريس الفيزياء لدى طلبة الصف العاشر في الأردن من وجهة نظر المعلمين يعزى لمتغير سنوات الخبرة والمؤهل العلمي، ولم توجد فروق تعزى للجنس، وقد أوصت الدراسة بضرورة اهتمام المتخصصين فيالمناهجوطرقالتدريسبإعداد دروس تطبيقية حول استراتيجيتي الجدول الذاتي (KWL) وروبنسون (SQ3R) المحوسبتين لتدريس المواد الأخرى.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Extent of Teachers of Using (KWL) Self-Table & Robinson (SQ3R) Computerized Strategies to teach Physics of 10th Grade Students in Jordan from Teachers Point of View

المؤلف [English]

  • samy alattar
Master of Curricula and Teaching Methods Amman Arab University - Jordan
المستخلص [English]

The Study Aimed To Identify the Extent of Teachers of Using (KWL) Self-Table & Robinson (SQ3R) Computerized Strategies  to teach Physics of 10th Grade Students in Jordan from Teachers Point of View
The descriptive analytical method is used through a simple which consisted of the male teachers their number was (100) in the scholastic year 20/8/2019. The questionnaire is used as the tool for collecting the study’s data, and after conducting the statistical processes the study reached the presence of the Effect of (KWL) Self-Table & Robinson (SQ3R) Computerized Strategies  to teach Physics of 10th Grade Students in Jordan from Teachers Point of View. attribute to years of experience, and scientific qualification and the absence of differences attribute to gender.
The study recommended the necessity for the interest of the specialists in the curricula and teaching methods to prepare applied lessons about self-table (KWL) and Robison’s (SQ3R)computerized strategies for teaching another Subjects.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : computerized self-table (KWL)
  • and Robinson’s (SQ3R) strategies
  • Physics