متطلبات استخدام الأجهزة اللوحية في التدريس من وجهة نظر معلم الحاسب الآلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم بوزارة التعليم، الإدارة العامة للتعليم بمنطقة جازان المملکة العربية السعودية

2 أستاذ تعليم الحاسب المساعد، قسم المناهج والتدريس، کلية التربية، جامعة جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة للتعرف على متطلبات استخدام الأجهزة اللوحية في تدريس مقرر الحاسب وتقنية المعلومات لطلاب الصف الثاني المتوسط من وجهة نظر معلم الحاسب الآلي. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، واشتمل مجتمع الدراسة على جميع معلمي ومعلمات الحاسب الآلي في إدارة تعليم منطقة جازان وعددهم (366) معلما، وکانت عينة الدراسة (176) معلما. وتم تصميم استبانة لجمع البيانات تحتوي على أربعة محاور للمتطلبات (التقنية، المعنوية، المهنية، والتدريسية). حيث أسفرت النتائج عن وجود أهمية عالية للمحاور الأربعة، حيث جاءت درجة أهمية المحاور الأربعة للمتطلبات عالية على حسب الترتيب التالي، المتطلبـات المهنية، المتطلبـات التدريسية، المتطلبـات المعنوية، وثم المتطلبـات التقنية. وأوصت الدراسة بالاستفادة من نتائجها لکل من المؤسسات التعليمية ومصممي المناهج والمعلمين والباحثين والطلاب، ووضع خطط تدريبية لمعلمي الحاسب لتطوير مهاراتهم العملية في مجال استخدام الأجهزة اللوحية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Requirements of Using Tablet Devices in Teaching from The Perspective of Computer Teacher

المؤلفون [English]

  • maged tohrey 1
  • maged alzahrany 2
1 Teacher at the Ministry of Education, General Administration of Education, Jazan Region Kingdom of Saudi Arabia
2 Assistant Professor of Computer Education, Curriculum and Instruction Department, College of Education, University of Jeddah Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

            This study aimed to identify the requirements of using tablet devices in teaching the computer and information technology course for second-grade intermediate students from the perspective of computer teacher. The study used the descriptive approach, and the study population included all computer teachers in the educational department at Jizan region, and they were (366) teachers, and the study sample was (176) teachers. To collect the data, a questionnaire was designed containing four dimensions of requirements (technical, moral, professional and teaching). The results revealed that the high importance of the four dimensions, as the four dimensions of requirements came based on the degree of its importance according to the following order, professional requirements, teaching requirements, moral requirements, and then technical requirements. The study recommended making use of its results for the educational institutions, curriculum designers, teachers, researchers, and students, as well as developing training plans for computer teachers to develop their practical skills in using tablet devices.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Requirements
  • Tablets
  • Computer and Information Technology Course
  • Computer Teacher