The Relationship between Leaders’ Emotional Intelligence and Leadership Effectiveness from Perspectives of Leaders and Faculty Members at University of Hafr Al Batin

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

College of Education, Education and Psychology Department University of Hafr Al Batin, Saudi Arabia

المستخلص

The purpose of the study was to highlight the significance of emotional intelligence in educational leadership, and to investigate the relationship between emotional intelligence (EI) and effective leadership from faculty members’ perspectives in the Saudi higher education system. A survey of 36 items comprising 5 dimensions of self-awareness, self-regulation, motivation, social skills, and leadership effectiveness was administered to a population sample of 110 leaders and faculty members from different colleges in the University of Hafr Al Batin in Saudi Arabia. Findings revealed that there is a positive relationship between the level of emotional intelligence and the level of leader's effectiveness; as the correlation coefficient value is 0.507 (p < 0.001). Analysis also revealed that the level of emotional intelligence and leadership effectiveness among the leaders and faculty members is significantly high. The results indicated that the impact of emotional intelligence (self-awareness, self-discipline, motivation, and social skills) on leader's effectiveness is medium (25.6%). The study revealed that self-awareness, self-discipline, and motivation does not have a significant effect on leader’s effectiveness. The results are discussed, and recommendations are made based upon the data analysis and conclusion.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

علاقة الذکاء العاطفی بکفاءة القیادة من وجهة نظر قیادیین وأعضاء هیئة التدریس بجامعة حفر الباطن

المؤلف [English]

  • رفعه الدوسری
قسم التربیة وعلم النفس، کلیة التربیة جامعة حفر الباطن المملکة العربیة السعودیة
المستخلص [English]

          تهدف هذه الدراسة إلى تحدید أهمیة الذکاء العاطفی فی القیادةالتربویة، بالإضافة إلى معرفة العلاقة بین الذکاء العاطفیوکفاءة القیادة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس فی جامعة حفر الباطن فی المملکة العربیة السعودیة. استخدمت الباحثة لهذا الغرض استبانة مکونة من36 فقرة موزعة على خمسة مجالات: الوعی الذاتی، التنظیم الذاتی، التحفیز، المهارات الاجتماعیة، وکفاءة القیادة.استخدمت الدارسة المنهج الوصفی المسحی حیث تکونت عینة الدارسة من (110) من قیادیین وأعضاء هیئة التدریس من مختلف الکلیات. کما توصلت إلى عدد من النتائج أهمها وجود علاقة إیجابیة بین مستوى الذکاء العاطفی ومستوى فاعلیة القائد. کما اتضح أن مستوى فاعلیة القیادة لدى قیادیین وأعضاء هیئة تدریس فی الجامعة مرتفع بدرجة کبیرة عند مستوى دلالة (0,05 α). وأظهرت النتائج أن أثر الذکاء الانفعالی (الوعی بالذات، الانضباط الذاتی، الدافعیة، المهارات الاجتماعیة) على المتغیر التابع (فاعلیة القائد) متوسطة وبنسبة 25.6 %. کما أن المتغیرات المستقلة التی لیس لها تأثیر ایجابی هی (الوعی بالذات، الانضباط الذاتی، الدافعیة) حیث أن القیمة الاحتمالیة لکل منها أکبر من 0.05. تمت مناقشة النتائج وتقدیم التوصیات بناءً على تحلیل البیانات والاستنتاجات.

الكلمات الرئيسية [English]

  • الذکاء العاطفي
  • القيادة
  • کفاءة القيادة
  • القادة
المجلد 79، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 79
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2020
الصفحة 1-26
  • تاريخ الاستلام: 04 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 سبتمبر 2020
  • تاريخ القبول: 16 أكتوبر 2020