فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على التدريس التبادلي في تنمية التفکير الناقد والقدرة على حل المشکلات لدى معـلمي الرياضيــات بالمرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بناء برنامج تدريبي مقترح قائم على التدريس التبادلي لمعلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية ، وقياس فاعليته في تنمية قدرتهم على التفکير الناقد في الرياضيات وحل المشکلات الرياضية، وکذلک تحديد العلاقة بين قدرة المعلمين على التفکير الناقد في الرياضيات وقدرتهم على حل المشکلات الرياضية، ولذا قام الباحث ببناء البرنامج التدريبي المقترح، وبناء اختبار التفکير الناقد في الرياضيات، واختبار حل المشکلات الرياضية، وقام باختيار عينة عشوائية مکونة من 69 معلمًا ومعلمة للرياضيات بالمرحلة الإعدادية (36 تجريبية، 33 ضابطة)، وقام بتطبيق الاختبارات قبليًا على المجموعتين التجريبية والضابطة، ثم تدربت المجموعة التجريبية باستخدام البرنامج التدريبي المقترح، وبعد الانتهاء من التدريب، تم تطبيق الاختبارات على المجموعتين التجريبية والضابطة، وبعد الحصول على البيانات ومعالجتها إحصائيًا، توصل البحث الحالي إلى مجموعة من النتائج من بينها:

·    أداء معلمي الرياضيات بالمجموعة التجريبية في التفکير الناقد في الرياضيات وحل المشکلات الرياضية أفضل من أداء معلمي الرياضيات بالمجموعة الضابطة في الاختبار البعدي.
·    أداء معلمي الرياضيات بالمجموعة التجريبية في الاختبار البعدي لکل من التفکير الناقد في الرياضيات وحل المشکلات  الرياضية أفضل من ادائهم في الاختبار القبلي. 
·    فاعلية البرنامج التدريبي المقترح في تنمية قدرة معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في کل من: معرفة الافتراضات، التفسير، الاستقراء، معالجة الأخطاء، التفکير الناقد بوجه عام 
·    عدم فاعلية البرنامج التدريبي المقترح في تنمية قدرة معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في کل من : تقييم الحجج والاستدلال.
·    عدم فاعلية البرنامج التدريبي المقترح في تنمية قدرة معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في حل المشکلات الرياضية .
·    وجود علاقة إرتباطية موجبة ودالة إحصائيًا بين قدرة معلمي الرياضيات بالمرحلة الإعدادية في حل المشکلات الرياضية وکل مهارة من مهارات التفکير الناقد في الرياضيات وهي: معرفة الافتراضات، التفسير، الاستقراء، تقييم الحجج، الاستدلال، معالجة الأخطاء، التفکير الناقد ککل.

وقد أوصى البحث بضرورة إعداد مقرر خاص بالتفکير الناقد  وحل المشکلات لطلاب شعبة الرياضيات بکليات التربية وتوظيف ذلک في تعليم الرياضيات في التعليم قبل الجامعي. وإعادة تنظيم محتوى منهج الرياضيات للصفوف K-12 ، بحيث يتضمن التفکير الناقد وحل المشکلات عبر هذه الصفوف.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a suggested training Program based on Reciprocal Teaching in developing Critical thinking and the ability to Problem Solving for Mathematics Teachers at the Preparatory stage.

المؤلف [English]

  • elsayed eweda
Teacher of curricula and methods of teaching mathematics College of Education - Kafr El Sheikh University
المستخلص [English]

The aim of the current research is to build a suggested training program based on the reciprocal teaching for preparatory school mathematical teachers, and measuring its effectiveness in developing their ability to a critical thinking in mathematics , and mathematical problem solving. It is aimed at determining the relation between teaches’ ability in a mathematical critical thinking and a mathematical problem solving as well.so the researcher has built the suggested training program and a mathematical critical thinking test and a mathematical problem solving test. The researcher selected random sample consisting of 69 preparatory school mathematical teachers (36 experimental, 33 control). Tests were applied on the experimental and control groups (pre-test), then the suggested training program was taught to the experimental group. After completing the training process, tests were applied on the two groups (post-test). Statistical analysis of the data has revealed a number of results:

The performance of the experimental group in mathematical critical thinking and a mathematical problem solving is better than the control group in the post-test.
The performance of the experimental group in mathematical critical thinking and a mathematical problem solving is better in the post-test than in the pre-test.
The effectiveness of the suggested training program in developing the preparatory school mathematical teachers in Know the assumptions, interpretation, induction, error handling and critical thinking as a whole.
The suggested training program wasn’t effective in developing the preparatory school mathematical teachers in evaluation of arguments and reasoning
The suggested training program wasn’t effective in developing the ability of the preparatory school mathematical teachers in mathematical problem solving.
There is a positive and statistically significant correlation between the ability of the preparatory school mathematical teachers in mathematical problem solving and every skill of the critical thinking; knowledge of assumptions, interpretation, induction, evaluation of arguments, reasoning, error handling and critical thinking as a whole.

The research recommended the necessity of preparing a critical thinking and problem solving course for students of the mathematical department in the university of education, and using it in teaching mathematics in pre-university education and reorganizing the mathematics curriculum content for grades K-12 to include critical thinking and problem solving.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : training program
  • reciprocal teaching
  • critical thinking in mathematics
  • mathematical problem solving
  • critical thinking skills
المجلد 80، العدد 80 - الرقم المسلسل للعدد 80
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2020
الصفحة 859-961
  • تاريخ الاستلام: 06 أكتوبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 26 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 14 نوفمبر 2020