تصور مقترح قائم على فلسفة التعليم من بعد في توظيف المنصات التعليمية الرقمية لتحقيق أهداف العملية التعليمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية فرع البنات بالقاهرة - جامعة الأزهر

2 مدرس المناهج وطرق التدريس (الوسائل التعليمية) بکلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر والأستاذ المساعد بقسم تقنيات التعليم بکلية التربية جامعة بيشة بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى وضع تصور مقترح قائم على فلسفة التعليم من بعد في توظيف المنصات التعليمية الرقمية لتحقيق أهداف العملية التعليمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريسممن يمتلکون المهارات التقنية الأساسية بجامعة الأزهر، واستخدم المنهج الوصفي، الذي يعبر عن تحليل وتشخيص الظاهرة والکشف عن جوانبها، وتمثلت عينة البحث في عدد من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر، الذين قاموا بالإستجابة على أداة البحث والتي تمثلت في استبانة التعرف على مستوى الأهمية المرتبطة بتوظيف المنصات التعليمية الرقمية في تحقيق أهداف العملية التعليمية في ضوء فلسفة التعليم من بعد من وجهة نظر عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر، وأبرز نتائج البحث تمثلت في مستوى الأهمية الکبيرة لمکونات المنصات التعليمية الرقمية، وما انسدل منها من متطلبات فرعية، والتي تضمنت خصائص ومکونات المنصة التعليمية الرقمية، وخصائص المحتوى التعليمي الرقمي، وأسس تنظيم المحتوى التعليمي الرقمي، والوسائط التفاعلية للمحتوى التعليمي الرقمي، وتقويم ممارسات الطلاب على المنصة التعليمية الرقمية، وخلص البحث لتصور مقترح يسهم في تفعيل توظيف المنصات التعليمية الرقمية في تحقيق أهداف العملية التعليمية، واقترح البحث وضع خريطة مستقبلية لأدوار الجامعة قائمة على رؤيتها المستقبلية في دعم وتطوير المنصات التعليمية الرقمية بغية النهوض بالجانب الأکاديمي والمهني لأعضاء هيئة التدريس وطلابهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Perspective Based on the Philosophy of Distance Education in Employing Digital Educational Platforms to Achieve the Goals of the Educational Process from the Viewpoints of the Faculty

المؤلفون [English]

  • maha abdelkader 1
  • Hesham khalifa 2
1 Assistant Professor of Pedagogy Faculty of Education, Cairo Girls Branch - Al-Azhar University
2 Lecturer of curricula and teaching methods (teaching aids) at the Boys' College of Education in Cairo - Al-Azhar University And Assistant Professor, Department of Educational Technologies, Faculty of Education, University of Bisha, Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current research aimed to develop a proposed perspective based on the philosophy of distance education in employing digital educational platforms to achieve the goals of the educational process from the viewpoints of the faculty members at Al-Azhar University. The study made use of the descriptive method which is used for analyzing and diagnosing the phenomenon as well as the detection of its different aspects. The research sample consisted of a number of faculty members at Al-Azhar University who responded to the research instruments which was represented in a questionnaire to identify the level of importance associated with employing digital educational platforms in achieving the objectives of the educational process in the light of the philosophy of distance education from the viewpoints of participants. The results of the research revealed the following points: the great importance of the digital educational platforms, the sub-requirements which included the characteristics and components of the digital educational platform, the characteristics of the digital educational content, the bases of organizing the digital educational content, the interactive media for digital educational content and the evaluation of student practices on the digital educational platform. The research concluded with a proposed perspective that contributes to activating the employment of digital educational platforms for achieving the goals of the educational process. The research suggested developing a future map of the university’s roles based on its future vision in terms of supporting and developing digital educational platforms in order to increase the academic and professional aspects of the faculty members and their students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • distance education
  • digital educational platforms
المجلد 81، العدد 81 - الرقم المسلسل للعدد 81
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2021
الصفحة 637-715
  • تاريخ الاستلام: 02 أغسطس 2020
  • تاريخ المراجعة: 10 أغسطس 2020
  • تاريخ القبول: 22 أغسطس 2020