مدى توافر عوامل تعزيز الجودة في بيئة القاعات التدريسية بکلية التربية بجامعة الطائف من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب بالکلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم المناهج وتکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة الطائف المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى توافر عوامل تعزيز الجودة في بيئة القاعات التدريسية بکلية التربية بجامعة الطائف، والکشف عن مدى صلاحيتها وسبل تطويرها. ولتحقيق أهداف الدراسة، صممت استبانة لجمع البيانات والمعلومات حوت على (24) عبارة وزعت على عينة الدراسة، بعد تحکيمها، وبعد جمع البيانات والمعلومات وتحليلها خرجت الدراسة بعدد من النتائج من أهمها ما يلي:
- أن هناک إجماع من قبل أفراد عينة الدراسة على أن عوامل تعزيز الجودة في بيئة القاعات التدريسية لا تتوافر بالقدر المطلوب بل بعضها لا يتوفر مطلقاً مثل:

·        السبورة الضوئية
·        جهاز حاسوب
·        إمکانية الاتصال بالإنترنت
·        عازل الصوت
·        الستائر

وقد أوصت الدراسة في ضوء نتائجها بعدة توصيات من أبرزها :
1-     تزويد کل قاعة تدريسية بجهاز حاسوب وسبورة ضوئية، وستائر لتعتيمها عند الحاجة وإمکانية الاتصال بالإنترنت.
2-  اختيار مقاعد للطلبة أکثر راحة وأنسب لأحجامهم، ومن الأفضل أن تکون متحرکة، وتتناسب أعدادها مع مساحة القاعة بحيث تسهل الحرکة داخل القاعة.
3-     الاهتمام بصيانة ونظافة القاعات التدريسية باستمرار.
4-     اختيار مکيفات صامتة لا تزعج الطلبة والمحاضرين.
5-     تأمين وسائل الأمن والسلامة بکل القاعات التدريسية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Title : Degree of Availability of Quality Promotion Factors in Lecture Room Environment in Faculty of Education at Taif University from Perspective of Teaching Staff and Students at the Faculty

المؤلف [English]

  • awad althebety
Assistant Professor, Department of Curriculum and Educational Technology College of Education - Taif University Saudi Arabia
المستخلص [English]

     This study aimed at determining the degree of availability of quality promotion factors in lecture room environment in faculty of education at Taif University as well as exploring whether they are feasible and methods of developing them. 
To achieve the objectives of this study a questionnaire was designed for collecting data and information which included (27) statements and distributed to the study sample after standardization. After collection and analysis of data, the study formulated many findings, chief among them: 
-      There is unanimity from the part of the study sample that quality promotion factors in lecture room environment are not sufficiently available, while some of them are totally unavailable such as:
-      Smart Board
-      A computer
-       Internet access
-       Sound insulation
-       Curtains
 
In terms of the findings, the study recommended the following:  

Providing each lecture room with computer and electronic board and curtains so as to darken them on request as well as Internet access.
Providing most comfortable and consistent chairs that suit the size of the students. The chairs should be mobile and their numbers should be matched with the area of lecture room so as to facilitate movement in the class room.
Maintenance and cleaning of lecture rooms on regular basis.
Using quite air conditioners so that they can not disturb students and audience.
Maintaining security and safety measures in all lecture rooms.     

 

المجلد 36، العدد 36 - الرقم المسلسل للعدد 36
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2014
الصفحة 273-303
  • تاريخ الاستلام: 10 فبراير 2014
  • تاريخ المراجعة: 27 فبراير 2014
  • تاريخ القبول: 20 مارس 2014