بيئة تعلم إلکترونية قائمة على کفايات الاقتصاد المعرفي لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى الطلاب معلمي العلوم شعبة التربية الخاصة (إعاقة عقلية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية - جامعة المنصورة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تعرف أثربيئة تعلم إلکترونية قائمة على کفايات الاقتصاد المعرفي في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين، لدى الطلاب معلمي العلوم شعبة التربية الخاصة (إعاقة عقلية)، وطُبق البحث على عينة من الطلاب معلمي العلوم شعبة التربية بکلية التربية جامعة المنصورة بلغت (40) طالبًا، وقد تم إعداد مجموعة من المواد والأدوات البحثية؛ لإعداد بيئة التعلم الإلکترونية، وتمثلت في: استبانة تحديد الخبرات وواقع الموارد والمصادر التعليمية، وخريطة التدفق وسيناريو بيئة التعلم الالکترونية، واستبانة مطابقة البيئة لمعايير التصميم، ودليل الطالب، ودليل المعلم، وبيئة التعلم الإلکترونية، واستخدام خطوات التصميم التعليمي من حيث: (التحليل، والتصميم، والإنتاج، والاستخدام، والتقويم)؛ لإعداد بيئة التعلم الإلکترونية، وتم إعداد أدوات البحث متمثلة في: اختبار الجانب المعرفي، وبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي، ومقياس الکفاءة الذاتية، ومقياس الاتجاه نحو البيئات الإلکترونية، وتم اتباع المنهج التجريبي للمجموعة الواحدة؛ حيث تم تطبيق أدوات البحث قبليًا، ثم إجراء المعالجة، ثم تطبيق أدوات البحث بعديًا على عينة البحث، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب المعلمين -عينة البحث- بالتطبيقين القبلي والبعدي، في أدوات البحث لصالح التطبيق البعدي، مما يدل على أن بيئة التعلم الإلکترونية کانت لها أثر في تنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى الطلاب معلمي العلوم شعبة التربية الخاصة بکلية التربية عينة البحث، وقد أوصى بعدد التوصيات أهمها ضرورة الربط بين کفايات الاقتصاد المعرفي ومهارات القرن الحادي والعشرين، کونها أصبحت کفايات مهمة لإعداد الطلاب المعلمين شعبة التربية الخاصة بجميع تخصصاتها، وضرورة الاهتمام بتطوير برامج إعداد معلم التربية الخاصة في ضوء کفايات الاقتصاد المعرفي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Science Student Teachers at Special Education Department (mental retardation)

المؤلفون [English]

  • eman gad almawla
  • sherein mohamed
Assistant Professor of Curricula and Teaching Methods of Science College of Education - Mansoura University
المستخلص [English]

The purpose of the current research is recognizing the effect of an electronic learning environment based on knowledge economy competencies on developing the twenty- first century skills of science student teachers in special education department (mental retardation). The research was applied on a sample of forty students. A set of research instruments and materials was designed to prepare the electronic learning environment. This set included a questionnaire to determine the experiences and the reality of educational sources and resources, the flow map and the scenario of electronic learning environment, a questionnaire of matching the environment to the design criteria, student guide, teacher`s guide, the electronic learning environment, and using of the steps of the educational design in terms of: analysis, design, production, utilization, and evaluation to prepare the electronic learning environment. The research instruments were prepared to include the cognitive aspect test, practical performance observation checklist, self- efficiency measures, and measures of the trend towards electronic environment. The experimental one- group approach was followed which includes the pre- administration of the research instruments, the treatment, and the post- administration of the research instruments on the research sample. The results showed that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students on the pre- and post- administrations of research instruments in favor of the post- administration. In other words, the electronic learning environment had a great effect on developing twenty- first century skills of the research sample of science student teachers in special education department at the faculty of education. A number of recomendations was recommended.The most important recomendations are the necessity of linking between knowledge economy competencies and twenty first century skills as the competencies become important to prepare  student teachers of special education department and its majors and the necessity of developing teacher preparation programs of special education department in the light of knowledge economy competencies.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic learning environment
  • Knowledge economy competencies
  • Twenty
  • first Century Skills
  • Science student teachers at special education department (mental retardation)
المجلد 83، العدد 83 - الرقم المسلسل للعدد 83
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2021
الصفحة 1269-1328
  • تاريخ الاستلام: 25 سبتمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 03 أكتوبر 2020
  • تاريخ القبول: 15 أكتوبر 2020