مستوى المعرفة والتطبيق لمبادئ التعلم المستند إلى الدماغ لدى عينة من معلمات المرحلة الثانوية بمدينة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم علم النفس بجامعة الطائف المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن مستوى المعرفة والتطبيق لمبادئ التعلم المستند إلى الدماغ لدى معلمات المرحلة الثانوية بمدينة الطائف , ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي , تکونت عينة الدراسة من ( 272) معلمة من معلمات المرحلة الثانوية , وقامت الباحثة بإعداد أداة البحث , والتحقق من صدقها و ثباتها , ثم طبقت الأداة المکونة من ( 26) عبارة على عينة الدراسة.
أشارت نتائج البحث إلى انخفاض مستوى المعرفة بمبادئ التعلم المستند إلى الدماغ لدى المعلمات , وارتفاع مستوى التطبيق لمبادئ التعلم المستند إلى الدماغ, کما أشارت النتائج کذلک إلى أن مستوى المعرفة بمبادئ التعلم المستند إلى الدماغ أعلى لدى المعلمات ذوات التخصصات العلمية منه عند المعلمات ذوات التخصصات الأدبية , کما أشارت النتائج کذلک إلى عدم وجود اثر للخبرة والتخصص المستند إلى الدماغ.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The level of knowledge and practice of the principles of brain based learning of female secondary school's teachers at Taif city

المؤلف [English]

  • maryam alshebany
Assistant Professor, Department of Psychology, Taif University, Saudi Arabia
المستخلص [English]

    The objective of the research was to reveal the level of knowledge , and practice of the principles of brain based learning of secondary schools' teachers at taif .To achieve this goal , the researcher used the descriptive analysis method , the sample of the research was consisted of ( 272) female secondary school's teachers. The researcher prepared the research instrument and reified their validity and reliability, then the brain based questioner ( BBLQ) was applied on the sample .
    The research results showed the low level of knowledge of the principles of brain-based learning in   secondary schools' teachers and the high level of practice of brain-based learning principles. The results also showed that the level of knowledge of the principles of  brain based learning  is higher among teachers with scientific disciplines. Finally, the results showed that there is no effect of experience and discipline in the practice of brain-based learning principles among  secondary school's teachers .

الكلمات الرئيسية [English]

  • Brain based-learning
  • secondary schools' teachers