فاعلية برنامج قائم على عادات العقل في تنمية مهارات اتخاذ القرار والدافعية العقلية لدى الطلاب المعلمين بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية - جامعة المنصورة

المستخلص

استهدف البحث الحالي تعرف فاعلية استخدام عادات العقل في تنمية مهارات اتخاذ القرار والدافعية العقلية لدى الطلاب المعلمين شعبة التربية الخاصة بکلية التربية، والکشف عن العلاقة بين کل من مهارات اتخاذ القرار والدافعية العقلية، وتکونت عينة البحث من (76) طالبًا من طلاب الفرقة الأولى بکلية التربية شعبة التربية الخاصة، قسموا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية عددها (38) طالبًا، وأخرى ضابطة عددها (38) طالبًا، طبق عليهم أدوات البحث، ومواده (مقياس مهارات اتخاذ القرار، ومقياس الدافعية العقلية، والبرنامج القائم على عادات العقل)، وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية استخدام عادات العقل (تصنيف کوستا وکاليک) في تنمية  مهارات اتخاذ القرار (فهم الموقف وتحليله، وتوليد البدائل، وتقييم البدائل، واتخاذ الحل المناسب، ومتابعة تنفيذ الحل)، وکذلک فاعلية البرنامج في تنمية الدافعية العقلية بأبعادها (التوجه نحو التعلم، وحل المشکلات إبداعيًا، والتکامل المعرفي، والترکيز العقلي)، وأيضًا وجود علاقة موجبة بين مهارات اتخاذ القرار والدافعية العقلية، وقد أوصى البحث ببعض التوصيات منها: ضرورة الاهتمام بتضمين عادات العقل ضمن البرامج والمقررات التي تدرس للطلاب المعلمين، وخاصة الفرق الأولى، والاهتمام بإعداد برامج وورش عمل لهم حول عادات العقل، وکيفية استکشافها وتفعيلها؛ لما لها من أثر إيجابي في تنمية مهارات اتخاذ القرار والدافعية العقلية لديهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Program Based on the Habits of Mind in Developing Decision-Making Skills and Mental Motivation among Student Teachers at the Faculty of Education

المؤلف [English]

  • reda gabr
Teacher of educational psychology College of Education - Mansoura University
المستخلص [English]

The current research aims to know the effectiveness of using habits of mind in developing decision-making skills and mental motivation among student teachers at Special Education Department, Faculty of Education; and to reveal the relationship between decision-making skills and mental motivation. The research sample consisted of (76) freshmen students at Special Education Department, Faculty of Education. The students were divided into two groups: one of them is an experimental group, consisting of (38) students; and the other one is a control group, consisting of (38) students. The research materials include decision-making skills scale, mental motivation scale, and the program based on the habits of mind; and they were applied to the sample. The results of the research shows the effectiveness of using habits of mind (Costa & Kallick classification) in developing decision-making skills (understanding the situation; analyzing it; generating and evaluating alternatives; and taking the appropriate decision and following its implementation); the effectiveness of the program of developing mental motivation with its dimensions (orientation towards learning, creative problem-solving, cognitive integration, and mental focus); as well as the positive relationship between decision-making skills and mental motivation. The recommendations of the research include the need to include the habits of mind within the programs and curricula taught to student teachers, especially the freshmen, and to do programs and workshops for them about the habits of mind and how to explore and activate them because of their positive impact on developing the decision-making skills and mental motivation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • habits of mind
  • decision
  • making skills
  • mental motivation
المجلد 86، العدد 86 - الرقم المسلسل للعدد 86
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يونيو 2021
الصفحة 245-325
  • تاريخ الاستلام: 25 نوفمبر 2020
  • تاريخ المراجعة: 05 ديسمبر 2020
  • تاريخ القبول: 15 ديسمبر 2020