متطلبات تحويل الجامعات المصرية إلى جامعات ريادية في ضوء الهندسة العکسية: دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية – جامعة سوهاج

2 أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية – جامعة دمنهور

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على متطلبات تحويل الجامعات المصرية إلى جامعات ريادية في ضوء الهندسة العکسية والکشف عن معوقاتها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعتي سوهاج ودمنهور.
واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي في جمع البيانات والمعلومات عن الإطار النظري لفهم تلک المتطلبات، کما تحوي جانباً تطبيقياً (ميدانياً) للوقوف على درجة أهميتها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعتين وذلک بتصميم استبانة للوقوف على متطلبات تحويل الجامعات المصرية إلى جامعات ريادية في ضوء الهندسة العکسية والتعرف على المعوقات التي تحول دون ذلک من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس (أستاذ- أستاذ مساعد – مدرس) بجامعتي سوهاج ودمنهور بکليات: العلوم- الصيدلة – الطب البيطري – الزراعة - التمريض.
ومن أهم ما توصلت الدراسة: العمل على تشريع قوانين تمکن من استخدام الهندسة العکسية في التعليم الجامعي وتدريب أعضاء هيئة التدريس بالجامعة للقيام بذلک، والعمل على تطوير معامل ومختبرات الجامعة لتتلاءم مع إجراءات تطبيق الهندسة العکسية في العملية التعليمية لتنفيذها وتدريب الطلاب عليها، وتوفير مُناخ جامعي يدعم الابتکار والإبداع والتميز، والتعريف بالنواحي القانونية للقيام بعمل مشاريع ريادية في ضوء الهندسة العکسية. وتشجيع أعضاء هيئة التدريس على تضمين بعض جوانب الهندسة العکسية في المقررات الجامعية، و عقد بروتوکولات تعاون للاستفادة من الخبراء والاستشاريين المتخصصين في المؤسسات الصناعية المختلفة لتطبيق الهندسة العکسية في التعليم الجامع بهدف توطين التقنية والتحول إلى جامعات منتجة وليست جامعات مستهلکة من خلال قيام الجامعة بعقد اتفاقيات تعاون لتمويل الأفکار التي توظف الهندسة العکسية في المشروعات الريادية، 
والتغلب على کافة المعوقات التي تواجه ذلک من تشريعات ونقص في الإمکانات والخبرات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Requirements for transformation of Egyptian universities into Entrepreneurial universities in light of reverse Engineering: a field study

المؤلفون [English]

  • emad abdellatif 1
  • mostafa ameen 2
1 Assistant professor of pedagogy Faculty of Education - Sohag University
2 Assistant professor of pedagogy Faculty of Education - Damanhour University
المستخلص [English]

The current study aims to identify the requirements for converting Egyptian universities into pioneer universities in light of reverse engineering and to uncover their obstacles from the viewpoint of the faculty members at the universities of Sohag and Damanhour.
The study relied on the descriptive approach in collecting data and information on the theoretical framework to understand these requirements, and it also contains an applied (field) aspect to determine the degree of its importance from the point of view of the faculty members at the two universities by designing a questionnaire to determine the requirements of converting Egyptian universities into pioneering universities in light of reverse engineering. And identifying the obstacles that prevent this from the viewpoint of the faculty members (professor - assistant professor - teacher) at the universities of Sohag and Damanhour in the Faculties of: Science - Pharmacy - Veterinary Medicine - Agriculture - Nursing.
Among the most important findings of the study: working on legislating laws that enable the use of reverse engineering in university education, training university faculty members to do so, and working on developing university laboratories and laboratories to fit with procedures for applying reverse engineering in the educational process to implement them and train students on them, and provide a university climate that supports Innovation, creativity and distinction, and the definition of the legal aspects of conducting pilot projects in the light of reverse engineering. Encouraging faculty members to include some aspects of reverse engineering in university courses, and establishing cooperation protocols to benefit from experts and consultants specialized in various industrial institutions to apply reverse engineering in inclusive education with the aim of localizing technology and transforming into productive universities, not consuming universities, through the university concluding cooperation agreements. To finance ideas that employ reverse engineering in entrepreneurial projects, and to overcome all obstacles facing this, including legislation and a lack of capabilities and expertise.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Entrepreneurial Universities
  • Reverse Engineering
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 137-221
  • تاريخ الاستلام: 16 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 31 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 06 إبريل 2021