الصمود الأکاديمي وعلاقته بالکفاءة الذاتية لدى طالبات الدراسات العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد -قسم علم النفس- کلية التربية جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن-المملکة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الصمود الأکاديمي لدى طالبات الدراسات العليا، کما هدفت إلى التعرف على العلاقة بين الصمود الأکاديمي والکفاءة الذاتية لديهم طبقًا للفئة العمرية، وکذلک امکانية التنبؤ بالصمود الأکاديمي من خلال الکفاءة الذاتية للطالبات، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، تکونت عينة الدراسة من (300) طالبة من طالبات الدراسات العليا بجامعتي الملک سعود والإمام، قسمت عينة الدراسة طبقًا للفئة العمرية إلى ثلاث مجموعات، واستخدمت الباحثة مقياس الصمود الأکاديمي ومقياس الکفاءة الذاتية (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من الصمود الأکاديمي لدى الطالبات عينة الدراسة، کما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية طردية قوية بين الصمود الأکاديمي والکفاءة الذاتية لدى الطالبات، ووجود فروق في مقياس الصمود الأکاديمي بين مجموعات الطالبات لصالح الفئة العمرية الأکبر، وکذلک وجود فروق في مقياس الکفاءة الذاتية بين مجموعات الطالبات لصالح الفئة العمرية الأکبر، کما توصلت الدراسة إلى امکانية التنبؤ بالصمود الأکاديمي من خلال الکفاءة الذاتية للطالبات ..

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Academic Resilience and its Relationship to Self-Efficacy to Female Postgraduate Students

المؤلف [English]

  • rasmia ALOTEBI
Assistant Professor - Department of Psychology - College of Education Princess Noura bint Abdul Rahman University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the level of academic resilience of graduate students, and it also aimed to identify the relationship between academic resilience and self-efficacy according to the age group, as well as the possibility of predicting academic resilience through the self-competence of female students, and the study followed the descriptive comparative approach. The study consists of (300) female graduate students at King Saud University and the Imam University. The study sample was divided according to the age group into three groups, and the researcher used the Academic Resilience Scale and the Self-Efficiency Scale (the researcher's preparation), and the results of the study concluded that there is a high level of academic steadfastness among the students. The study sample, and the study found a strong positive correlation between the academic steadfastness and the self-efficacy of female students, and the existence of differences in the measure of academic resilience between groups of students in favor of the older age group, as well as the existence of differences in the scale of self-efficacy between groups of students in favor of the older age group, as well as The study found the possibility of predicting academic resilience through the students' self-efficacy.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic Resilience
  • Self
  • Efficacy
  • Female Postgraduate students
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 883-924
  • تاريخ الاستلام: 23 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 13 إبريل 2021