وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية علوم ذوي الإعاقة والتأهيل- جامعة الزقازيق

المستخلص

    هدف البحث إلي التعرف على مدى وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية بأبعاد المواطنة الرقمية وسبل تعزيزها من وجهة نظرهم ومعلميهم، واستخدم البحث المنهج الوصفي،وتکونت عينة البحث النهائية من (74) طالباً وطالبة من ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية العامة وذلک من أربعة محافظات (محافظة البحيرة ،محافظة الدقهلية، محافظة الشرقية،محافظة الغربية)، وطبق عليهم استبيان يقيس مدى وعي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بأبعاد المواطنة الرقمية، کما تم تطبيق استبيان حول سبل تعزيز أبعاد المواطنة الرقمية من وجهة نظر الطلاب والمعلمين، وشملت العينة ( 74) من معلمي الطلاب ذوي الإعاقة البصرية من المحافظات السابق ذکرها،وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة أسفرت نتائج البحث عن أن وعي الطلاب بأبعاد المواطنة الرقمية جاء بدرجة متوسطة ماعدا بعد السلوک الرقمي فقد جاء المستوى مرتفع، کما وجدت فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.01) فى جميع عبارات استبيان سبل تعزيز أبعاد المواطنة الرقمية لصالح الاستجابة (موافق تماماً)من وجهة نظر الطلاب ومعلميهم،وفي النهاية تم تفسير النتائج ومناقشتها ووضع تصور مقترح لتعزيز أبعاد المواطنة الرقمية للطلاب ذوي الإعاقة البصرية بالمرحلة الثانوية،وأوصي البحث بصفة عامة بضرورة تعليم ذوي الإعاقة البصرية کيفية التعامل مع التکنولوجيا الرقمية بما يحقق الوصول الرقمي للمعلومات الإلکترونية والرقمية بکافة أشکالها، وتم وضع مجموعة من البحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Awareness of Students with Visual Impairment at The Secondary Stage of The Dimensions of Digital Citizenship and Ways to Enhance it from Their Viewpoint and Their Teachers: field Study

المؤلف [English]

  • rasha alhanafi
pedagogy teacher Faculty of Disability and Rehabilitation Sciences - Zagazig University
المستخلص [English]

The aim of the research is to identify the extent of awareness of students with visual impairment at the secondary stage of the dimensions of digital citizenship and ways to enhance it from their point of view and their teachers, and the study used the descriptive approach, and the final research sample consisted of (74) students with visual impairment in the general secondary stage from four governorates ( Beheira Governorate, Dakahlia Governorate, Sharkia Governorate, Gharbia Governorate), and a questionnaire was applied to measure the extent of students with visual impairment awareness of the dimensions of digital citizenship. A questionnaire was also applied to ways to enhance the dimensions of digital citizenship from the viewpoint of students and teachers, and the sample included (74) teachers of students with disabilities By using the appropriate statistical methods, the results of the research revealed that Students' awareness of the dimensions of digital citizenship was moderate, except for digital behavior, as the level was high, and statistically significant differences were found at the level (0.01) in all the statements of the questionnaire for ways to enhance the dimensions of digital citizenship in favor of response (completely agree) from the point of view of students and their teachers, and in the end the results were interpreted, discussed, and a proposed concept was developed The dimensions of digital citizenship for students with visual impairment in the secondary stage are highlighted, In general, the research recommended the need to teach visually impaired people how to deal with digital technology in order to achieve digital access to electronic and digital information in all its forms,  and a set of proposed research has been developed.                                                                                                          

الكلمات الرئيسية [English]

  • Visual Impairment
  • Digital Citizenship
  • Secondary School