برنامج مقترح في علوم الأرض والفضاء قائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لتنمية التفکير التصميمي وبعض عادات العقل الهندسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية – جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف أثر برنامج مقترح في علوم الأرض والفضاء قائم على معايير العلوم للجيل القادم في تنمية التفکير التصميمي وبعض عادات العقل الهندسية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وتکونت مجموعة البحث من (30) تلميذاً من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة الخيرية الاسلامية بنين التابعة لإدارة أسيوط التعليمية، وتمثلت أدوات ومواد البحث في (البرنامج المقترح،  دليل المعلم لتدريس موضوعات البرنامج، وأوراق عمل للتلاميذ ، واختبار التفکير التصميمي ومقياس لبعض عادات العقل الهندسية ) وجاءت نتائج البحث مؤکدة على أثر البرنامج المقترح في تنمية التفکير التصميمي وبعض عادات العقل الهندسية ، کما أکدت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطية بين تنمية التفکير التصميمي و عادات العقل الهندسية لدى مجموعة البحث، وأوصي البحث بضرورة تضمين معايير العلوم للجيل القادم في مختلف مراحل التعليم من رياض الأطفال حتى الصف الثاني عشر، وتوجيه أنظار المعلمين بالتربية والتعليم إلى أهمية تنمية التفکير التصميمي وعادات العقل الهندسية لدى المتعلمين من خلال تدريس العلوم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested Program in Earth and Space Sciences based on the Next Generation Science Standards (NGSS) for Developing Design Thinking and Some Engineering Habits of Mind Among Preparatory Stage Students

المؤلف [English]

  • SAMAH eid
Curriculum and science teacher Faculty of Education - Assiut University
المستخلص [English]

     The present research aimed at identifying the effect of a suggested program in space sciences based on the Next Generation Science Standards (NGSS) in developing design thinking and some engineering habits of mind among preparatory stage students. The research group consisted of 30 second year prep stage students in Al- Khaireya Islamic school for boys in Assiut instructional directorate. The research tools were; the suggested program including the teacher's guide for teaching the topics of the program, work sheets for students, a design thinking test, and a scale of some engineering habits of mind. The research results proved the effect of the suggested program in developing design thinking and some engineering habits of mind among the research group. Also, the research results assured the existence of a correlation between developing design thinking and the engineering habits of mind among the research group. The research recommended the necessity of including the next generation science standards (NGSS) in the different instructional stages beginning with kindergarten till grade twelve, and also attracting the attention of teachers to the importance of developing design thinking and the 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Proposed program
  • Earth and Space Sciences
  • Next Generation Science Standards (NGSS)
  • Design Thinking
  • Engineering Habits of Mind