العواطف الفوقية وتنظيم الدافعية للتعلم وتوجه الهدف کمنبئات بفضائل الحزن الهادئ من خلال حل المشکلات النصية والمصورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد علم النفس التربوي کلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

2 مدرس علم النفس التربوي کلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن دور کل من العواطف الفوقية وتنظيم الدافعية للتعلم وتوجه الهدف في التنبؤ بفضائل الحزن الهادئ من خلال حل المشکلات النصية والمصورة لدى طلاب الدبلوم العام في التربية في تخصصات (اللغة العربية – واللغة الإنجليزية),  والکشف عن المنطقة العقلية المسئولة عن التدفقات للمسارات العصبية في مهام حل المشکلات (المصورة -والنصية), وتکونت عينة الدراسة من ( 66 ) طالبا وطالبة من تخصصات اللغة العربية واللغة الإنجليزية , واستخدمت الدراسة  (مهام فضائل الحزن الهادئ , إعداد :الباحثين), و(  مقياس تنظيم الدافعية للتعلم , إعداد :عزت عبد الحميد ،2007), و(مقياس العواطف الفوقية: إعداد الباحثين),  و (مقياس توجه الهدف , إعداد : الباحثين), و(مقياس PANAS , إعداد : (Díaz-García et al., 2020; Vera-Villarroel et al., 2019) , وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن أکثر المتغيرات التي تؤثر في فضائل الحزن الهادئ هي العواطف الفوقية ، وکان لمتغير تنظيم الدافعية للتعلم تأثيرا محدودا في التنبؤ بفضائل الحزن الهادئ من مواقف نصية مع تخصص اللغة الإنجليزية؛ وأن المتغيرات المستقلة الثلاثة (تنظيم الدافعية للتعلم – العواطف الفوقية – توجه الهدف) کان لهم تأثير ويمکن من خلالهم التنبؤ بفضائل الحزن الهادي وذلک على مستوى الموضوعات الثلاثة (رعاية -حماية – ازدهار) وذلک في المهمة المصورة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Meta-emotions, Motivational regulation for Learnings, goal orientation, as predictors of the virtues of quiet Sadness through textual and pictorial problems

المؤلفون [English]

  • asem AHMED 1
  • AMRO YOUSEF 2
1 Assistant professor of educational psychology faculty of Graduate Studies Cairo University
2 educational psychology teacher faculty of Graduate Studies Cairo University
المستخلص [English]

The study aimed to reveal the role of each of the meta-emotions, the regulation of motivation to learn, and the goal-orientation in predicting the virtues of quiet sadness through solving textual and visual problems among students of the General Diploma in Education in the disciplines (Arabic - and English), and the detection of the mental region Responsible for the flows of neural pathways in problem-solving tasks (pictures and texts), and the study sample consisted of (66) male and female students from the Arabic and English language disciplines, and the study used (the tasks of the virtues of quiet sadness, prepared by: researchers), and (the scale of organizing motivation to learn). , Prepared by: Ezzat Abdel Hamid, 2007), (Meta-Emotions Scale: Prepared by Researchers), (Goal Orientation Scale, prepared by: researchers), and (PANAS Scale, prepared by: (Díaz-García et al., 2020; Vera- Villarroel et al., 2019), and the results of the study concluded that the most variables that affect the virtues of quiet sadness are the meta-emotions, and the variable regulating motivation to learn had a limited impact in predicting the virtues of quiet sadness from textual situations with the English language specialization; And that the three independent variables (the organization of motivation to learn - meta-emotions - goal orientation) had an effect and through them it was possible to predict the virtues of calm sadness at the level of the three subjects (care - protection - prosperity) in the pictured task.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Ky words: Meta-emotions
  • Motivational regulation for Learnings
  • goal orientation
  • the virtues of quiet Sadness
المجلد 90، العدد 90 - الرقم المسلسل للعدد 90
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2021
الصفحة 241-308
  • تاريخ الاستلام: 28 مايو 2021
  • تاريخ المراجعة: 10 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 19 يونيو 2021