واقع الإنتاجية العلمية بعد الأستاذية لأعضاء هيئة التدريس في کليات التربية بمصر وسبل تفعيلها من وجهة نظرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية کلية التربية للبنين بأسيوط- جامعة الأزهر

المستخلص

   هدَفَ البحث إلى الکشف عن واقع الإنتاجية العلمية بعد الأستاذية لأعضاء هيئة التدريس في کليات التربية بمصر، وإبراز أهم المعوقات التي تواجه هذه الإنتاجية من وجهة نظر الأساتذة. واستخدم الباحث المنهج الوصفي ومن الأدوات (الاستبانة) لتحقيق أهداف البحث، وتم تطبيق الاستبانة إلکترونيا على عينة قوامها(156)أستاذا ذکرا وأنثى بکليات التربية في(15) جامعة مصرية في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي2020/2021م. وتوصل البحث إلى عدة نتائج، أهمها: جاءت الاستجابات منخفضة على واقع الإنتاجيةالعلمية لدى أفراد العينة، ومتوسطة على معوقاتها، ومرتفعة على مقترحاتها، وجاءت الإنتاجية أکثر لصالح الذکور والأطول خبرة من الأساتذة، بينما لم توجد فروق في متغير شَغْل المناصب الإدارية. وطرح الباحث مجموعة من المقترحات قد تسهم في تفعيل الإنتاجية العلمية لدى الأساتذة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The academic productivity reality after Professorship for the members of the Faculties of Education in Egypt and how to activate it from their perspectives

المؤلف [English]

  • gamal MOHAMED
Professor of pedagogy Faculty of Education for Boys in Assiut - Al-Azhar University
المستخلص [English]

The research aimed to uncover the academic productivity reality after Professorship for the members of the Faculties of Education in Egypt, and to highlight the most important obstacles facing this productivity from the professors' perspectives. The researcher used the descriptive method through a questionnaire to achieve the research objectives, and applied it to a sample of (156) male and female professors in the Faculties of Education in (15) Egyptian universities in the first semester of the academic year 2020/2021. The research reached several results, the most important of which were: The responses of the sample members were low on the reality of productivity, medium on their obstacles, and high in their proposals, and productivity came in favor of males and the longest experience of professors, while there were no differences in the variable of occupying administrative positions. The researcher put forward a set of proposals that may contribute to activating the scientific productivity of professors.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: the reality of scientific productivity
  • obstacles to productivity
  • activating productivity
  • professorship
  • colleges of education in Egypt
المجلد 90، العدد 90 - الرقم المسلسل للعدد 90
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2021
الصفحة 621-648
  • تاريخ الاستلام: 01 يناير 2021
  • تاريخ المراجعة: 14 يناير 2021
  • تاريخ القبول: 20 يناير 2021