فاعلية التعلم التشارکي عبر نظام إدارة التعلم (Blackboard) في تنمية مهارات تصميم الصور الرقمية المتحرکة والشعور بالانتماء للمجتمع لدى طالبات جامعة طيبة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تقنيات التعليم المشارک جامعة طيبة - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية التعلم التشارکي عبر نظام إدارة التعلم Blackboard في تنمية مهارات تصميم الصور الرقمية المتحرکة والشعور بالانتماء للمجتمع لدى طالبات جامعة طيبة، وطبق على عينة من (20) طالبة من طالبات کلية التربية بجامعة طيبة في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي (1442)، ومستخدم المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة بقياس قبلي وقياس بعدي، ومطبق أدوات تمثلت في بطاقة ملاحظة مهارات تصميم الصور الرقمية المتحرکة، وبطاقة تقييم منتج، ومقياس الشعور بالانتماء للمجتمع، ودليل تصميم الصورة الرقمية المتحرکة؛ والتي کانت من إعداد الباحثة، وقد تم تطبيق عدد من الأساليب الإحصائية، منها: اختبار (ت) للعينات المرتبطة، وحجم الأثر لکوهين (مربع ايتا)، ونسبة الکسب المعدل لبليک. وتوصل إلى نتائج؛ کان من أبرزها: فاعلية التعلم التشارکي عبر نظام إدارة التعلم Blackboard في تنمية مهارات تصميم الصور الرقمية المتحرکة، وعدم فاعليته في تنمية الشعور بالانتماء للمجتمع، وأن مستوى إتقان الطالبات لمهارات تصميم الصور الرقمية المتحرکة وصل إلى أعلى من (80%) بعد إجراء التجربة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Collaborative Learning through Learning Management System (Blackboard) in Developing the Skills of Digital Moving Images Design and a Sense of Community among Female Students of Taibah University

المؤلف [English]

  • Taghreed Alrehaili
Associate Professor of Educational Technologies Taibah University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the effectiveness of collaborative learning through learning management system (Blackboard) in developing the skills of digital moving images design and a sense of community among female students of Taibah University. It was conducted on (20) students of the Faculty of College of Education, at University of Taiba, in the second semester of the academic year (1442). The study employed quasi experimental design (one-group pretest-posttest design), and an (Observation Card, final product evaluation card, and guide) for designing digital moving images skills were used as data collection tools. A number of statistical methods have been applied, including Paired Samples T-Test, Eta-Square, and Black's Modified Gain Ratio. The results of the study showed that there was effectiveness of collaborative learning through learning management system (Blackboard) in developing the skills of digital moving images design, it also showed that there were not statistically significant in developing the sense of community, and the level of students' mastery of digital moving images design skills reached more than (80%) after conducting the study experiment. Based on these results, the study concluded in a number of recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Collaborative Learning
  • Learning Management System - Digital Images - Sense of Community - Distance education
المجلد 90، العدد 90 - الرقم المسلسل للعدد 90
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2021
الصفحة 759-797
  • تاريخ الاستلام: 23 مايو 2021
  • تاريخ المراجعة: 04 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 13 يونيو 2021