رؤية بحثية لتفعيل المنصات الرقمية في تحقيق أهداف العملية التعليمية في ضوء تحديات الأوبئة (الکورونا أنموذج)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس کلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلى وضع رؤية من منظور خاص تسهم في فعالية المسار البديل لإکساب المتعلمين خبرات تعليمية في مجالاتها المعرفية والمهارية والوجدانية عبر البيئة الرقمية؛ لذا تناول البحث ملامح الرؤية البحثية التي تصبو إلى تفعيل المنصات الرقمية کي تسهم في تحقيق أهداف العملية التعليمية في ضوء زمن الأوبئة _کورونا أنموذج_، وتم استخلاص مجموعة من الأسس التي يلتزم بها المعلم عند صياغة مهام الأنشطة التعليمية عبر المنصات الرقمية واعتبار تلک الأسس بمثابة معايير ملزمة، ومن ثم استنتج البحث الخطوات الإجرائية لتصميم وتنفيذ وتقويم مهام الأنشطة التعليمية عبر المنصات الرقمية، وتلک الرؤية تمخض عنها تساؤل ماهيته: ما واقع توظيف المعلم للمنصات الرقمية في اکساب المتعلمين للخبرات التعليمية بمجالاتها المختلفة؟؛ لذا نحن بحاجة ماسة لمزيد من البحوث والدراسات التي تستقصي واقع البيئة الرقمية للإستفادة من نتائجها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Research Vision to Activate Digital Platforms for Achieving the Aims of the Educational Process in the Light of the Challenges of Epidemics: Corona as a Model

المؤلف [English]

  • ESAM SAYED
Professor of Curriculum and Instruction Faculty of Education for Boys in Cairo - Al-Azhar University
المستخلص [English]

This research aimed to develop a vision from a special perspective that contributes to the effectiveness of the alternative path for providing learners with educational experiences in terms of the cognitive, skill and emotional fields in the digital environment. Therefore, the research tackled the features of the research vision that aspires to activate digital platforms in order to contribute to achieving the goals of the educational process in the time of epidemics (Corona as a model). A set of foundations were developed confirming that the teacher should adhere to them when formulating the tasks of educational activities through digital platforms taken into consideration that such foundations are considered as binding standards. The research concluded with some procedural steps for designing, implementing and evaluating the tasks of educational activities through digital platforms. Furthermore, this vision resulted in a question quoting "What is the status-quo of the teacher's employment of digital platforms in providing learners with educational experiences in various fields? Therefore, there is an urgent  need for more research and studies that investigate the status-quo of the digital environment for benefiting from their results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Research Vision
  • Digital Platforms
  • Epidemic Challenges
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 345-374
  • تاريخ الاستلام: 15 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 19 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 25 مارس 2021