الآليات التربوية المقترحة لتطوير برامج التعلم المستمر في إطار خدمة المجتمع علي ضوء التحولات التکنولوجية للثورة الصناعية الرابعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التعليم العالي والتعليم المستمر المساعد کلية الدراسات العليا للتربية- جامعة القاهرة

المستخلص

     هدف البحث إلي وضع الآليات التربوية المقترحة لتطوير برامج التعلم المستمر في إطار خدمة المجتمع علي ضوء التحولات التکنولوجية للثورة الصناعية الرابعة، من خلال عرض الإطار النظرى المفاهيمي لمفهوم التعلم المستمر، وأهداف التعلم المستمر، وطرق التعلم والتدريب بمؤسسات التعلم المستمر، ومعوقات برامج التعلم المستمر، وعرض أنماط دورالتعلم المستمر في إطار خدمة المجتمع، وبرامج التعلم المستمر التي تقوم بها الجامعة في إطار خدمة المجتمع، کما تعرض إلي شرح لمفهوم الثورة الصناعية الرابعة، وأبرز تطورات الثورة الصناعية الرابعة علي سوق العمل، ودوافع الثورة الصناعية الرابعة، وخصائصها وتحدياتها على برامج التعلم المستمر، وانعکاساتها، ثم الإطار الميدانى للبحث، وتکونت العينة من (100) من المشارکين بجامعــات القاهرة، الأزهــر، عين شمس، حلوان، المنوفية، المنصورة، وتم استخدام المنهج الوصفي لطبيعة المشکلة، حيث اعتمد البحث على بعض الأدوات ومنها المقابلة الشخصية Interview، والاستبانة Questionnaire، وتوصل البحث إلي ربط برامج التعلم المستمر بالمشاريع التنموية الوطنية من أجل تحقيق منظور التنمية المتکاملة وربط التعلم المستمر بتوليد فرص العمل في خدمة المجتمع، إجراء البحوث والدراسات العلمية في مجال التعلم المستمر وربطها بمجالات التنمية لحل المشکلات مع الترکيز على المناطق والمجتمعات الأکثر احتياجاً، تأسيس جمعية علمية تختص بالتعلم المستمر، وأن تضم هذه الجمعية في عضويتها التربويين في کافة التخصصات، بالإضافة إلي ممثلين من الوزارات والهيئات المختلفة على أن يتم ذلک من خلال مجلة علمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Suggested Educational Mechanisms for Developing Continual Learning Programs within the framework of community service in the light of Technological Transformations of the Fourth Industrial Revolution

المؤلف [English]

  • amro hassan
Associate Professor of Higher Education and Continuing Education Graduate School of Education - Cairo University
المستخلص [English]

The aim of the research is to develop the proposed educational mechanisms for the development of continuous learning programs within the framework of community service in the light of the technological transformations of the Fourth Industrial Revolution, by presenting the conceptual theoretical framework of the concept of continuous learning, the objectives of continuous learning, methods of learning and training in continuous learning institutions, and the obstacles of continuing learning programs, and presenting Patterns of the role of continuous learning within the framework of community service, and the continuous learning programs carried out by the university within the framework of community service, as well as an explanation of the concept of the fourth industrial revolution, the most prominent developments of the fourth industrial revolution on the labor market, the motives of the fourth industrial revolution, its characteristics and challenges on continuous learning programs, and its implications, then the field framework of the research, The sample consisted of (100) participants from the universities of Cairo, Al-Azhar, Ain Shams, Helwan, Menoufia, Mansoura, and the descriptive approach was used to the nature of the problem. With national development projects in order to achieve the perspective of integrated development and link continuous learning with generating job opportunities in community service, conducting research and scientific studies in the field of continuous learning and linking them to areas of development to solve problems with a focus on the regions and communities most in need, establishing a scientific association specialized in continuous learning, and to include these The association includes educators in all disciplines, in addition to representatives from different ministries and authorities, provided that this is done through a scientific journal.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: development
  • continual education programs
  • community service
  • the Fourth Industrial Revolution
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 1045-1131
  • تاريخ الاستلام: 18 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 11 يوليو 2021