التفاعل بين أساليب التواصل بالمسرحيات المتلفزة ونمط المناقشة الصفية ببيئة الفصل المعکوس وأثره في تنمية الاتجاه نحو مادة العلوم والتواصل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المعاقين سمعيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

 هدف البحث الحالي إلى قياس أثر التفاعل بين أساليب التواصل (لغة الإشارة/قراءة الشفاه/الاتصال الکلى) بالمسرحيات المتلفزة ونمط المناقشة الصفية (موجهة/تشارکيه) ببيئة الفصل المعکوس في تنمية الاتجاه نحو مادة العلوم و التواصل الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المعاقين سمعيا، وقد تم تطبيق هذا البحث على تلاميذ الصف السادس الابتدائي کأحد أنشطه مادة العلوم بمدارس الأمل للصم للعام الدراسى2020-2021 الفصل الدراسي الثاني وقد تم الاعتماد على المنهج التجريبي وتمثلت أدوات البحث في إعداد مقياس التواصل الاجتماعي و أيضا مقياس الاتجاه نحو مادة العلوم (إعداد الباحثة) لقياس قدرة التلاميذ عينه البحث على تنمية الاتجاه نحو مادة العلوم و التواصل الاجتماعي، واثبتت نتائج البحث وجود اثر دال للتفاعل بين أساليب التواصل بالمسرحيات المتلفزة ونمط المناقشة الصفية ببيئة الفصل المعکوس في تنمية الاتجاه نحو مادة العلوم و التواصل الاجتماعي، وجاء متوسط تأثير التفاعل بين أساليب التواصل و ونمط المناقشة الصفية ببيئة الفصل المعکوس في تنمية الاتجاه نحو مادة العلوم و التواصل الاجتماعي لصالح التلاميذ التي درست بأسلوب الاتصال الکلى مع نمط المناقشة الموجهة.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title: the interaction between the method of communicating with televised plays and the classroom discussion style in a flipped classroom environment and its effect on developing the trend towards science's subject and social communication for the deaf elementary students.

المؤلف [English]

  • shimaa noureldeen
Instructor at the Department of Educational Technology Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

 The current research objective is to measure the effect of the interaction between the communication methods (sign language / lip reading / total communication) with televised plays and the classroom discussion style (directed / collaborative) within a flipped classroom environment in developing the trend towards science's subject and social communication for deaf elementary students. This research has been applied to sixth grade students as one of the activities of the science's subject at Al AMAL Schools for the Deaf, for the academic year 2020-2021 - the second semester, the experimental curriculum has been relied upon, and the research tools consisted of preparing a scale for social communication, as well as a measure of the trend towards a Science's subject (prepared by the researcher), to measure the ability of the research sample to develop the trend towards the subject of science and social communication, The results of the research showed that there was a significant effect of the interaction between the methods of communication in televised plays and the classroom discussion style in flipped classroom environment in developing the trend towards science and social communication, and the average effect of the interaction between communication methods and the style of classroom discussion in the environment of the flipped classroom in developing the trend towards science and social communication came in favor of students studied with total communication style with directed discussion style.                            
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words:communication style - televised plays - flipped classroom - classroom discussion style- the trend towards science's subject - social communication
  • deaf
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 1237-1372
  • تاريخ الاستلام: 20 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 02 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 10 يوليو 2021