اتجاهات معلمي المرحلة الثانوية نحو توظيف منصة مدرستي في التعليم الإلکتروني بعد تجربته أثناء جائحة کورونا بمنطقة جازان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد- قسم تقنيات التعليم کلية التربية جامعة جازان المملکة العربية السعودية

2 أستاذ مساعد بإدارة تعليم جازان المملکـة العربية السعودية

المستخلص

  هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن اتجاهات معلمي المرحلة الثانوية نحو توظيف منصة مدرستي في التعليم الإلکتروني بعد تجربته أثناء جائحة کورونا بمنطقة جازان، وأثر کل من الجنس، والعمر، والتخصص، وسنوات الخبرة. وبلغت عينة الدراسة (237) معلماً ومعلمة، اختيروا بالطريقة العشوائية. واستخدمت استبانة مکونة من (24) فقرة موزعة على 5 محاور. وأجريت التحليلات الإحصائية المناسبة. وأظهرت النتائج أن جميع فقرات الأداة شکلت اتجاهات معلمي المرحلة الثانوية نحو توظيف منصة مدرستي في التعليم الإلکتروني، وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس، والعمر، والتخصص، وسنوات الخبرة، وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة خرج الباحثان بمجموعة من التوصيات التي يؤمل منها أن تسهم في تطوير هذا التوجه وتساعد في رفع اتجاهات منسوبي التعليم التي تحيل بين توظيف منصة مدرستي في التعليم الالکتروني لتطوير مخرجات التعليم وفق متطلبات واحتياجات سوق العمل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Secondary School Teachers’ Attitudes towards Using "my School Platform" in E-Learning after Using It during Corona Pandemic in Jazan Region

المؤلفون [English]

  • MOHMAED ibrahim 1
  • ALAA DABASH 2
1 Assistant Professor - Department of Educational Technologies College of Education, Jazan University, Kingdom of Saudi Arabia
2 Assistant Professor, Department of Education, Jazan Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aims to find out the attitudes of secondary school teachers towards using "my school platform" in e-learning after using it during the Corona pandemic in Jazan region, and also the impact of gender, age, specialization, and years of experience on it. There were 237 male and female teachers selected randomly as samples of the study, whereas each teacher responded to a questionnaire consists of 24 points that cover five issues. After conducting appropriate statistical analysis, the results showed that the questionnaire points cover all the secondary school teachers’ attitudes towards using "my school platform" in e-learning. However, they didn’t show any statistical significant differences due to the variable of sex, age, specialization, or years of experience. In light of the findings of this study, the two researchers have come up with a set of recommendations that expected to contribute in improving the performance of e-learning teachers which in turn will enable them to address the obstacles that prevent using "my school platform" in e-learning to develop the learning outcomes that linked to labor market requirements and needs.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: e
  • learning
  • distance learning
  • attitudes
  • my School Platform
  • secondary school teachers
  • Corona Pandemic
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 1504-1551
  • تاريخ الاستلام: 18 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 29 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 08 يوليو 2021