معوقات تطبيق التکامل المعرفي - کإحدى المقاربات التربوية الحديثة بالصفوف المبکرة - من وجهة نظر المعلمين : دراسة ميدانية بمحافظة الإسکندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم أصول التربية -کلية التربية-جامعة الإسکندرية

المستخلص

    لقد طُوَّرَتْ منظومة التعليم الأساسي في اتجاه تطبيق مقاربة التکامل المعرفي في ضوء ما أُطلقَ عليه "المعالجة المتکاملة" , والتي تُرجمت - في وجود مناهج متعددة التخصصات-  کاستجابة للتحولات المجتمعية , والتوجهات العالمية , والثورة المعلوماتية ؛ فضلًا عن عدم فاعلية نظام التعليم القائم على التخصصات المنضبطة المنعزلة في تلبية حاجات التلاميذ , ومواکبة متطلبات العصر, والتعامل مع مشکلات الواقع . 
     ولکن تعتمد احتمالية نجاح المقاربات التربوية الحديثة في النظام التعليمي على کيفية اضطلاع معلمي الصف بتطبيقها في ظل توافر المتطلبات اللازمة , وتجاوز العقبات المحتملة . ومِنْ ثَمَّ تأتي هذه الدراسة للکشف عن المعوقات التي تحول دون تطبيق مقاربة التکامل المعرفي بوصفها اتجاهًا ناشئًا في إصلاح التعليم ؛ بغية صوغ رؤية مقترحة ؛ للارتقاء بمستوى تطبيقها في المستقبل .
     وکشفت الدراسة الميدانية عن تعدد وتشابک المعوقات؛ ما بين إجرائية, وإدارية تنظيمية, وأخرى ذات صلة بالمعلم، والتلميذ، وولي الأمر, ومعوقات تتعلق بالبنية التحتية, والقدرة المؤسسية, وأخرى ذات الصلة بطبيعة المقررات الدراسية .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Obstacles to the application of cognitive integration - as one of the modern educational approaches in the early grades - from the point of view of teachers: A field study in Alexandria Governorate

المؤلف [English]

  • SHIMAA ALHABASHI
Lecturer at the Department of Fundamentals of Education - Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

Abstract:                                   
   The basic education system has been developed in the direction of applying the cognitive integration approach under the name of the so-called integrated treatment, which has been translated into the presence of multidisciplinary curricula in response to societal transformations, global trends, and the information revolution, as well as the ineffectiveness of the education system based on disciplined, isolated disciplines in meeting the needs of students, keeping pace with the requirements of the times, and dealing with real problems.
     However, the possibility of success of modern educational approaches in the educational system depends on how classroom teachers implement them in light of the availability of the necessary requirements and overcoming potential obstacles. Hence, this study comes to reveal the obstacles that prevent the application of the cognitive integration approach as an emerging trend in education reform. In order to formulate a proposed vision to activate its application in the future.
     The field study revealed the multiplicity and intertwining of obstacles between procedural, administrative and organizational, and others related to the teacher, student, and guardian, and obstacles related to infrastructure, institutional capacity, and others related to the nature of the academic courses.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Cognitive integration
  • early grades
  • advanced education system( 2.0)
  • multidisciplinary
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 3401-3517
  • تاريخ الاستلام: 20 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 29 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 10 أغسطس 2021