تفعيل المشارکة الطلابية في إدارة المدارس الثانوية العامة في جمهورية مصر العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإدارة التربوية وسياسات التعليم کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى رصد الوضع الراهن للمشارکة الطلابية في إدارة مدارس التعليم الثانوي العام في جمهورية مصر العربية وذلک من وجهة نظر المديرين والمعلمين والطلاب، وذلک لوضع آليات مقترحة لتفعيل المشارکة الطلابية في إدارة هذه المدارس ، واعتمد الباحث على المنهج الوصفي، ولتحقيق هدف الدراسة تم إعداد استبانة موجهة لعينة قوامها (660) من المديرين والمعلمين والطلاب بالمدارس الثانوية العامة بمحافظات الفيوم والقاهرة والمنيا، وتوصلت الدراسة إلى أن غياب مفهوم المشارکة الطلابية في الإدارة المدرسية لدى الطلاب، وضعف اقتناع الإدارة والمعلمين لفکرة مشارکة الطلاب في عمليات الإدارة المدرسية، تعد من أبرز المعوقات التي تواجه تفعيل المشارکة الطلابية في إدارة المدارس الثانوية العامة في جمهورية مصر العربية، وأوصى الباحث بضرورة وجود تشريعات تنظم المشارکة الطلابية في إدارة المدارس وتضفي عليها الصبغة الشرعية، بحيث تتضمن مجالات المشارکة الطلابية، والمجالس التي يمکن للطلاب المشارکة فيها، واختصاصاتهم داخلها، والجهات التي يمکنها الإشراف على الطلاب ومتابعتهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Activating student participation in the management of general secondary schools in the Arab Republic of Egypt

المؤلف [English]

  • abdelsattar abdelsattar
Instructor, Department of Educational Administration and Education Policies Faculty of Education - Fayoum University
المستخلص [English]

       The current study aimed at monitoring the current situation of student participation in the management of general secondary schools in Egypt from the point of view of managers, teachers and students, in order to develop proposed mechanisms to activate student participation in the management of these schools. The Research adopted the descriptive design.To achieve the objective of the study, a questionnaire was prepared addressed to a sample of (340) managers and teachers,  and a sample of (320) students in the governorates of Fayoum, Cairo and Minya. The study concluded that the absence of the concept of student participation in school management among students, and the lack of conviction of the administration and teachers of the idea of ​​students’ participation in school management operations are some of the most important obstacles facing the activation of student participation in the management of public secondary schools in Egypt.The researcher recommended the need for the existence of legislations that regulate  student participation in the management of secondary schools and legitimize them, so that it includes the areas of student participation, the councils in which students can participate and their specializations within them, and the bodies that can supervise and follow- up students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words : Student participation
  • The school administration
  • public secondary schools
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 3605-3675
  • تاريخ الاستلام: 28 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 09 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 18 أغسطس 2021