أسباب تدني ترتيب الجامعات المصرية الحکومية في التصنيفات العالمية "دراسة تحليلية نقدية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية ورئيس القسم السابق کلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

          يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن أسباب تدني ترتيب الجامعات المصرية على قوائم التصنيفات العالمية للجامعات، حيث إستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لدراسة ونقد التصنيفات العالمية للجامعات، وتضمن البحث إطار نظري يشرح التنافسية بين الجامعات ونشأة وأهمية التصنيفات العالمية للجامعات، وتحليل أشهر أربعة تصنيفات عالمية للجامعات وهي تصنيف شنغهاي الصيني، وتصنيف تايمز البريطاني، وتصنيف ويبومترکس الأسباني، وتصنيف کيو إس البريطاني، ومن خلال الإطار النظري والدراسات السابقة توصل الباحث إلى أهم الأسباب التي أدت إلى تدني ترتيب الجامعات المصرية في التصنيفات العالمية للجامعات، أهمها تحيز التصنيفات العالمية للجامعات إلى اللغة الإنجليزية، وکذلک للدوريات والمجلات العلمية المحکمة البريطانية والأمريکية والصادرة باللغة الإنجليزية، کما أن التصنيفات العالمية للجامعات تلبي حاجات أولياء الأمور والطلاب في الغرب حيث تساعدهم على إختيار الجامعات المتميزة للدراسة بها، أما إلتحاق الطلاب بالجامعات المصرية يتم عن طريق التنسيق ومجموع الدرجات، وکذلک تدني أوضاع أعضاء هيئة التدريس في الجامعات المصرية لدرجة أن مرتباتهم لا تکفي لسد إحتياجاتهم الأساسية، وکذلک ترکز التصنيفات العالمية على البحث العلمي، والجامعات المصرية ليست جامعات بحثية وإنما نشأة للتعليم وجاء البحث العلمي لاحقا، وقدم الباحث مجموعة من التوصيات التي تسهم في تحسين ترتيب الجامعات المصرية في قوائم التصنيفات العالمية للجامعات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Reasons for the decline of Egyptian Public Universities In International Ranking: "Critical Analytical Study"

المؤلف [English]

  • ahmed alsagheir
Professor of Education and Former Head of the Department Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

The current research aims to reveal the reasons for the low ranking of Egyptian universities on the lists of international rankings of universities. Where the researcher used the descriptive analytical method to study and critique the international rankings of universities, and the research included a theoretical framework that explains the competitiveness between universities and the emergence and importance of the international rankings of universities And an analysis of the four most famous international universities ranking, which are: The Chinese Shanghai Classification, the British Times Classification, the Spanish Webometrics Classification, and the British QS Classification. Through the theoretical framework and previous studies, the researcher reached the most important reasons that led to the decline in the ranking of Egyptian universities in the international classifications of universities, the most important of which is the bias of the international classifications of universities to the English language, As well as for British and American scientific journals, issued in the English language. The international rankings of universities meet the needs of parents and students in the West, as they help them choose distinguished universities to study in. whereas for students’ enrollment in Egyptian universities, is done through coordination and total grades, as well as the low conditions of faculty members in Egyptian universities to the extent that their salaries are not sufficient to meet their basic needs. Also the international rankings focus on scientific research, whereas Egyptian universities are not research universities, but rather it was founded for education and scientific research came later. The researcher presented a set of recommendations that contribute to improving the ranking of Egyptian universities in the lists of international university rankings.

الكلمات الرئيسية [English]

  • key words: international rankings of universities
  • Egyptian Public Universities
  • ranking of universities on the lists of international rankings
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 4181-4213
  • تاريخ الاستلام: 01 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 05 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 10 أغسطس 2021