أسلوب اختيار مصادر التعلم الرقمية (انتقائي/ عشوائي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب في ضوء استراتيجية التساؤل الذاتي وأثره في تنمية التفکير ماوراء المعرفي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم مختلفي وجهة الضبط وخفض مستوى قلقهم من الاختبارات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية- جامعة حلوان

2 مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى قياس أثر التفاعل بين أسلوب اختيار مصادر التعلم الرقمية (انتقائي/ عشوائي) ووجهة الضبط (داخلي/ خارجي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب في ضوء استراتيجية التساؤل الذاتي في تنمية التفکير ماوراء المعرفي  لدى طلاب تکنولوجيا التعليم وخفض مستوى قلقهم من الاختبارات، وتم تطبيق البحث الحالي على عينة مکونة من (50) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثانية بقسم تکنولوجيا التعليم- کلية التربية- جامعة حلوان، للعام الدراسى 2020/2021، وذلک في الفصل الدراسى الثانى، وقد تم الاعتماد على المنهج التجريبى، وتمثلت أدوات القياس المستخدمة بالبحث في مقياس التفکير ماوراء المعرفي من إعداد سجراو ودينسون، ومقياس تحديد وجهة الضبط (إعداد الباحثتان)، ومقياس مستوى القلق من الاختبار (إعداد الباحثتان)، وتم استخدام أسلوب تحليل التباين ثنائي الاتجاه “Two Way ANOVA” ، وذلک لتحقيق أهداف البحث والتوصل لنتائجه، والتي أسفرت فيما يتعلق بالتفکير ما وراء المعرفى عن عدم وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب فى القياس البعدي لمقياس التفکير ما وراء المعرفي نتيجة للاختلاف بين أسلوب اختيار المصادر (انتقائي / عشوائي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب وفق استراتيجية التساؤل الذاتي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، کما أسفرت عن عدم وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب فى القياس البعدي لمقياس التفکير ما وراء المعرفي نتيجة للاختلاف بين وجهة الضبط (داخلي / خارجي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب، کما أکدت النتائج على عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات الطلاب فى القياس البعدي لمقياس التفکير ماوراء المعرفي نتيجة للتفاعل بين أسلوب اختيار المصادر (انتقائي / عشوائي) ووجهة الضبط (داخلي/ خارجي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب، وفيما يتعلق بالنتائج المرتبطة بالقلق من الاختبار فقد أشارت النتائج إلى عدم وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب فى القياس البعدي لمقياس القلق من الاختبار نتيجة للاختلاف بين نمطى اختيار المصادر (انتقائي / عشوائي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب؛ بينما أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب فى القياس البعدي لمقياس القلق من الاختبار نتيجة للاختلاف بين وجهة الضبط (داخلي / خارجي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب لصالح الطلاب ذوي وجهة الضبط الداخلي، کما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات الطلاب فى القياس البعدي لمقياس القلق من الاختبار نتيجة للتفاعل بين أسلوب اختيار المصادر (انتقائي / عشوائي) ووجهة الضبط (داخلي/ خارجي) باختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب لصالح مجموعة أسلوب الاختيار الانتقائي لذوي وجهة الضبط الداخلية، وأوصت الباحثتان بضرورة تدريب المعلمين والمتعلمين وجميع القائمين على  منظومة التقويم بالمؤسسات التعليمية على اختبارات الکتاب المفتوح عبر الويب لتحقيق النتائج المرجوة، وتفعيل استخدامها جنبًا إلى جنب مع الاختبارات الإلکترونية لتنمية مهارات التفکير العليا وتنمية الاتجاهات الإيجابية نحوها، والتغلب على مشکلات الاختبارات الإلکترونية التي من أهمها مشکلة الغش في الإمتحانات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Style of Selecting Digital Learning Resources (Selective /Random) in Open Book Tests Via The Web in The Light of The Self-Questioning Strategy and its Effect on Developing Metacognitive Thinking among Instructional Technology Student That Have Different Locus of Control and Reduce Their Level of Test Anxiety.

المؤلفون [English]

  • asmaa abdelsamad 1
  • hena mohamed 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Technology Faculty of Education - Helwan University
2 Instructor at the Department of Educational Technology Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

Abstract:
       The aim of the current research is to measure the effect of the interaction between the method of choosing digital learning resources (selective / random) and the Locus of control (internal / external) in open book tests via the web in the light of the self-questioning strategy in developing the metacognitive thinking among the educational technology students and reducing their level of test anxiety. The current research was applied upon a sample of (50) male and female students in the second year of  Education Technology Department, Faculty of Education , Helwan University,the academic year 2020/2021, in the second semester. The experimental method was applied, and the measurement tools used  are, first, the Meta cognitive Thinking Scale prepared by Schraw & Dennison. Second, The Locus of control scale was prepared by the two researchers , and the test anxiety level scale was prepared by the two researchers. The two-way ANOVA method was used to achieve the research objectives and reach its results.
       The results regarding the metacognitive thinking proved that there was no statistically significant difference at the level ≤ (0.05) between the mean scores of the students in the post-measurement of the metacognitive thinking scale as a result of the difference between the method of choosing the resources (selective - random) with open book tests via the web according to the self-questioning strategy of educational technology students. The results also proved that there  is no statistically significant difference at the level ≤ (0.05) between the mean scores of students in the post-measurement of the metacognitive thinking scale as a result of the difference between the locus of  Control of the students (internal - external) in the open book tests via the web. In addition, the results confirmed that there are no statistically significant differences at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of students in the post-measurement of the metacognitive thinking scale as a result of the interaction between the method of choosing resources (selective - random) and the locus of Control (internal - external) with open book tests via the web. Regarding to the results related to test anxiety, they indicated that there was no statistically significant difference at the level ≤ (0.05) between the mean scores of students in the post-measurement of the test anxiety scale as a result of the difference between the two types of choosing resources (selective - random) with open book tests via the web. However, the results indicated that there was a statistically significant difference at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of students in the post-measurement of the test anxiety scale as a result of the difference between the locus of control (internal - external) in the open book tests via the web in favor of the students with the internal locus of control.
       There are statistically significant differences at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of students in the post-measurement of the test anxiety scale as a result of the interaction between the method of selecting resources (selective - random) and the locus of control (internal - external) in the open book tests via the web in favor of the selective method group. For those with an internal locus of control, the two researchers recommended the need to train teachers, learners and all those in charge of the evaluation system in educational institutions on open book tests via the web to achieve the desired results, and activate its use along with electronic tests to develop higher-order thinking skills, and positive attitudes towards them, and also overcome the problems of electronic tests. Cheating in exams is one of  the most important problem of electronic tests.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Open Book Tests Via The Web
  • Digital Learning Resources
  • Self
  • Questioning Strategy
  • Metacognitive Thinking
  • Locus Of Control
  • Test Anxiety
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 4255-4382
  • تاريخ الاستلام: 30 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 12 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 26 أغسطس 2021