الدافعية العقلية وعلاقتها بجودة الشخصية لدي المتفوقين دراسياً من طلاب الصف الأول الثانوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي – کلية التربية النوعية جامعة القاهرة

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى التعرف على مستوي الدافعية العقلية ومستوي الجودة الشخصية لدي المتفوقين دراسياً ، وتقصي العلاقة بين الدافعية العقلية والجودة الشخصية لديهم، والتعرف على الفروق بين الذکور والإناث في کل من الدافعية العقلية والجودة الشخصية، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي وتطبيق مقياس کاليفورنيا للدافعية العقلية مع إجراء بعض التعديلات، ومقياس الجودة الشخصية من إعداد الباحثة.
وقد طبق البحث على عينة عمدية قوامها (217) طالبًا من الطلاب الحاصلين على الشهادة الإعدادية بمجموع 95% فأکثر للعام الدراسي 2020 – 2021م مقسمة إلى (111) طالبة و (106) طالبًا.
-        وتوصل البحث إلى عدة نتائج منها: وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين درجات أفراد عينة البحث على مقياس الدافعية العقلية ودرجاتهم على مقياس الجودة الشخصية، عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي الذکور والإناث في الدرجة الکلية علي مقياس الدافعية العقلية عدا بُعد التوجه نحو التعلم لصالح الذکور، عدم وجود فروق في أبعاد الجودة الشخصية بين الذکور والإناث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Mental Motivation and its Relationship to Personality Quality among the Academically Outstanding Students of the First Year of Secondary School

المؤلف [English]

  • hoda abdelmalek
Teacher of educational psychology - Faculty of Specific Education Cairo University
المستخلص [English]

The research aims to: identify the level of mental motivation and the level of personal quality among academically talented students, and investigate the relationship between the mental motivation and the personal quality for them, and to identify the differences between males and females in each of the dimensions of mental motivation and personal quality of academically superior students.
And to achieve the objectives of the research the descriptive approach method, and the California Mental Motivation Scale was used with some modifications, and the personal quality scale was prepared by the researcher.
The research was applied to a deliberate sample of (217) students who obtained a preparatory certificate with a total of 95% or more for the academic year 2020-2021 AD, divided into (111) female students and (106) male students.
The results indicated to the existence of a positive, statistically significant correlation between the average scores of the research sample responses on the mental motivation scale and their average scores on the personal quality scale, the absence of statistically significant differences between the general average of the research sample response scores on the mental motivation dimensions scale due to a variable Gender, except dimension of orientation towards learning in favor of males, there are no differences in the dimensions of personal quality between males and females.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: mental motivation
  • personal quality
  • academically superior students
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 4383-4472
  • تاريخ الاستلام: 28 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 11 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 18 أغسطس 2021