أنشطة التوکاتسو لحل مشکلات التعليم الاساسى وتبنى نظام التعليم الجديد (2.0) فى مصر "دراسة مقارنة بين المدارس اليابانية و المدارس المصرية اليابانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ التربية المقارنة المساعد کلية التربية – جامعة الاسکندرية

المستخلص

    مع ازدياد أهمية التعليم لدى الدول العربية بشکل عام، ومصر بشکل خاص، ورغم رصد المبالغ الطائلة من ميزانية مصر؛ لرفع شأن المواطن المصري من خلال برامج التعليم بمستوياته المختلفة،إلا أن هناک الکثير من الأنتقادات التي توجه إلى تدني جودة، ونوعية المخرجات التعليمية، وعدم مواءمة مخرجات التعليم مع متطلبات المجتمع ،وارتفاع تکلفة التعليم، وزيادة الهدر المالي والتربوي في المؤسسات التعليمية.
   لذا فإنه من الجيد ان نبحث عن رؤى جديدة وأفکار عالمية لأنها هي المدخل الحقيقي لوضع مصر في إطار المنافسة العالمية؛ لذا أصبح الأهم الآن هو تبنى نظام التعليم الجديد (2.0) الذى يؤکد على النظر الي نوعية التعلم وطرق التدريس منذ دخول أطفالنا مرحلة رياض الاطفال لکي نصل الي نهضة حقيقية لمجتمعنا المصري ، الى جانب السعى لحل مشکلات التعليم الأساسى فى مصر للوصول به إلى ما هو مأمول ؛فقد أشارت  نتائج  الدراسات أنه لابد من التحسين لمنافسة الدول العالمية کاليابان وغيرها من الدول الحاصلة على المراکز الأولى بالتعليم، والأطلاع على کيفية إدارة المدارس لديها، بما يحقق التنمية الشاملة للطالب من خلال تعزيز العلاقات فيما بينهم، وخلق علاقات أفضل تزيد من ثقتهم وإنتمائهم بحيث يصبحون أکثر قدرة على الأنضباط والألتزام وهو ما تقوم عليه أنشطة التوکاتسو اليابانية، فدليل أنظمتها هادف لبناء مجتمعات صف تعاونية جماعية تعمل بروح الفريق، وتحسن سلوک، وتنمية فرص الحوار والقبول للنقد البناء، وتصحيح المفاهيم الخاطئة لديهم، والذي بدوره ينعکس إيجابا على أداء الطلاب وتقبلهم للمدرسة، وزيادة مشارکاتهم الفعالة بها. 
    لذا قام الرئيس عبد الفتاح السيسى بزيارة اليابان في 28 فبراير 2016م وبعدها بدات وزارة التربية والتعليم في مصر تطبيق التجربة اليابانية فعليا ؛ومن هذا المنطلق يتضح لنا اهمية دراسة أنشطة التوکاتسو من خلال تجربة المدرسةالمصرية اليابانية باعتبارها تجربة فريدة للتعليم في مصر، لذا تحاول الدراسة الاجابة عن السؤال الرئيس التالى :
   ما الدور المتوقع من أنشطة التوکاتسو لحل مشکلات التعليم الأساسى فى مصر وتبنى نظام التعليم الجديد (2.0) ؟


 
   ويتفرع منه التساؤلات الفرعية التالية:
1-  ما الأسس النظرية لأنشطة التوکاتسو وتطبيقاتها داخل مرحلة التعليم الإلزامى فى اليابان على ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة (السياق الثقافى )؟
2-  ما الأسس النظرية لأنشطة التوکاتسو وتطبيقاتها داخل المدرسة المصرية اليابانية ودورها فى حل مشکلات التعليم الاساسى فى مصر على ضوء القوى والعوامل المؤثرة (السياق الثقافى )؟
3-  ما أوجه الشبه والاختلاف بين أنشطة التوکاتسو وتطبيقاتها فى کل من المدارس اليابانية والمدارس المصرية اليابانية ؟
4-  ما الاجراءات المقترحة لتفعيل تطبيق انشطة التوکاتسو لتطوير مرحلة التعليم الأساسى فى مصر فى ضوء تبنى نظام التعليم الجديد (2.0) ؟
       نظرًا لطبيعة مشکلة الدراسة، فسوف يتم استخدام المنهج المقارن " مدخل جورج بيريداي "، والذي يعتبر أنسب المناهج لمثل هذه الدراسة وذلک بهدف مقارنة أنشطة التوکاتسو وتطبيقاتها فى کل من المدارس اليابانية والمدارس المصرية اليابانية ؛ حتى يمکن التعرف على أوجه التشابه والاختلاف بين مصر واليابان، الأمر الذي يساعد في فى التوصل الى بعض الاجراءات المقترحة لتفعيل تطبيق أنشطة التوکاتسو لتطوير مرحلة التعليم الاساسى فى مصر فى ضوء تبنى نظام التعليم الجديد (2.0) .
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Tokatsu activities to solve basic education problems and adopt the new education system (2.0) in Egypt "a comparative study between Japanese schools and Egyptian-Japanese schools"

المؤلف [English]

  • WAFAA BEDROS
Assistant Professor of Comparative Education Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

     With the increase in the importance of education for the Arab countries in general، and Egypt in particular، and despite allocating huge amounts of money from Egypt’s budget; To raise the status of the Egyptian citizen through education programs at its various levels، but there are many criticisms directed at the low quality and quality of educational outputs، the lack of alignment of educational outputs with the requirements of society، the high cost of education، and the increase in financial and educational waste in educational institutions.
     Therefore، it is good for us to look for new visions and global ideas because they are the real entrance to Egypt's position within the framework of global competition; Therefore، the most important now is the adoption of the new education system (2.0)، which emphasizes looking at the quality of learning and teaching methods since our children entered the kindergarten stage in order to reach a real renaissance for our Egyptian society، in addition to striving to solve the problems of basic education in Egypt to bring it to what is hoped The results of the studies indicated that it is necessary to improve in order to compete with global countries such as Japan and other countries that ranked first in education، and to see how their schools are managed، in order to achieve comprehensive development for students by strengthening relations among them، and creating better relationships that increase their confidence and affiliation so that they become More capable of discipline and commitment، which is what the Japanese Tokatsu activities are based on، as the evidence of its systems aims to build cooperative class societies that work in team spirit، improve behavior، develop opportunities for dialogue and accept constructive criticism، and correct misconceptions they have، which in turn reflects positively on students' performance and acceptance of the school، and increase their active participation in it.
    Therefore، President Abdel-Fattah El-Sisi visited Japan on February 28، 2016، after which the Ministry of Education in Egypt began to implement the Japanese experience in practice. Therefore، the study attempts to answer the following main question:
   What is the expected role of Tokatsu activities to solve the problems of basic education in Egypt and adopt the new education system (2.0)?
   The following sub-questions are derived from it:
1- What are the theoretical bases for the activities and applications of tokatsu within the compulsory education stage in Japan in the light of the influential cultural forces and factors (the cultural context)?
2- What are the theoretical foundations for the activities of the tokatsu and its applications within the Egyptian-Japanese school and its role in solving the problems of basic education in Egypt in the light of the forces and influencing factors (the cultural context)?
3- What are the similarities and differences between the activities of tokatsu and its applications in each of the Japanese schools and the Egyptian-Japanese schools?
4- What are the proposed procedures to activate the application of tokatsu activities to develop the basic education stage in Egypt in light of the adoption of the new education system (2.0)?  
 Due to the nature of the study problem، the comparative approach "George Perede's entrance" will be used، which is considered the most appropriate curriculum for such a study، in order to compare the activities of tokatsu and its applications in both Japanese schools and Egyptian-Japanese schools; In order to identify the similarities and differences between Egypt and Japan، which helps in arriving at some of the proposed measures to activate the application of tokatsu activities to develop the basic education stage in Egypt in light of the adoption of the new education system (2.0).
key words : Tokatsu activities - basic education - Egyptian-Japanese schools - the new education system (2.0) - a comparative study

الكلمات الرئيسية [English]

  • key words : Tokatsu activities
  • basic education
  • Egyptian
  • Japanese schools
  • the new education system (2.0)
  • a comparative study7481
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 7481-4935
  • تاريخ الاستلام: 03 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 15 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 30 أغسطس 2021