A Comparative Study of Transdisciplinarity in Some Foreign Universities and the Possibility of Benefiting from it in the Egyptian Universities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Lecturer of Comparative Education and Educational Administration Faculty of Education Ain Shams University

المستخلص

               Today, the world is facing rapid changes and many complex and intertwined problems resulting from economic, social and environmental conditions, which places the responsibility on countries and societies to make efforts and adopt unfamiliar approaches and ideas in order to confront these problems, through their various institutions, especially academic and research institutions
               Transdisciplinarity is one of the approaches through which integration and complementarity between various scientific disciplines can be achieved, and that helps societies solve problems and handle issues that require more than one scientific discipline to be addressed.
               Transdisciplinarity is concerned with building a new synthesis of knowledge is built through the merging of various disciplines with the aim of solving and confronting societal and life problems that one separate discipline may not be able to face. The primary goal of transdisciplinarity is to make science and higher education more responsive to the complexity of global problems and more relevant to the common good and the needs of societies.
               Some contemporary universities are interested in this approach through their various study programs and practices with the aim of presenting new disciplines and programs and helping to solve local and international problems.
               Despite the efforts and attempts made in Egypt in the context of expanding higher education institutions and programs, Egyptian universities still suffer from some shortcomings related to achieving integration between different scientific disciplines.
               The current research aimed to study transdisciplinarity theoretically and in New Mexico Tech University (NMT) in the United States of America, University of Science, Malaysia (USM) in Malaysia, and  The University of Trans-Disciplinary Health Sciences and Technology (TDU) in India to identify the reality of their transdisciplinary practices, in an attempt to reach some suggestions through which transdisciplinarity can be adopted in Egyptian universities.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

دراسة مقارنة للتخصصات العابرة في بعض الجامعات الأجنبية وإمکان الإفادة منها في الجامعات المصرية

المؤلف [English]

  • احمد الدغيدي
مدرس التربية المقارنة کلية التربية جامعة عين شمس
المستخلص [English]

            يواجه العالم اليوم تغيرات متسارعة ومشکلات عديدة معقدة ومتشابکة ناتجة عن ظروف اقتصادية واجتماعية وبيئية، مما يلقي على الدول والمجتمعات مسئولية بذل الجهود وتبني المداخل والأفکار غير المألوفة من اجل مواجهة تلک المشکلات، وذلک من خلال مؤسساتها المختلفة وعلى رأسها المؤسسات الأکاديمية والبحثية
            وتمثل "التخصصات العابرة" أحد المداخل التي يمکن من خلالها تحقيق الدمج والتکامل بين التخصصات العلمية المختلفة، مما يساعد المجتمعات على حل المشکلات ومعالجة القضايا التي تتطلب أکثر من تخصص علمي واحد ليتم معالجتها.
            وتهتم "التخصصات العابرة" ببناء معرفة جديدة من خلال دمج تخصصات مختلفة بهدف حل ومواجهة المشکلات المجتمعية والحياتية التي قد لا يتمکن تخصص علمي منفصل من مواجهتها. والهدف الأساسي من التخصصات العابرة هو جعل العلم والتعليم العالي أکثر استجابة لتعقيد المشاکل العالمية وأکثر صلة بالصالح العام وباحتياجات المجتمعات.
            وتهتم بعض الجامعات المعاصرة بهذا النهج من خلال برامجها وممارساتها الدراسية المختلفة بهدف تقديم تخصصات وبرامج جديدة والمساعدة في حل المشکلات المحلية والدولية.
            وعلى الرغم من الجهود والمحاولات المبذولة في  مصر في إطار التوسع في مؤسسات التعليم العالي وبرامجه، إلا أن الجامعات المصرية ما زالت تعاني من بعض أوجه القصور المرتبطة بتحقيق التکامل بين التخصصات العلمية المختلفة.
            وهدف البحث الحالي إلى دراسة "التخصصات العابرة" نظريًا وفي جامعة نيو مکسيکو للتکنولوجيا بالولايات المتحدة الأمريکية، وجامعة العلوم في ماليزيا، وجامعة العلوم الصحية والتکنولوجيا العابرة للتخصصات بالهند، للوقوف على واقع الممارسات العابرة للتخصصات في هذه الجامعات، وذلک في محاولة للتوصل إلى بعض المقترحات التي يمکن من خلالها تبني "التخصصات العابرة" في الجامعات المصرية.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • الکلمات المفتاحية: التخصصات العابرة
  • البرامج عابرة التخصصات-البحوث عابرة التخصصات
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 401-446
  • تاريخ الاستلام: 15 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 12 سبتمبر 2021
  • تاريخ القبول: 25 سبتمبر 2021