المهارات المستقبلية النفسية وعلاقتها بالشراکة المجتمعية لدى عينة من الطلاب المعلمين بکلية التربية جامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التعليمي والاحصاء التربوي المساعد کلية التربية بنين بالقاهرة – جامعة الازهر

المستخلص

     هدفت البحث التعرف على المهارات المستقبلية النفسية والشراکة المجتمعية ومعرفة دور تلک المهارات في الشراکة المجتمعية والعلاقة بينهما ومعرفة درجة الاسهام النسبي للمهارات المستقبلية النفسية في الشراکة المجتمعية، واستخدم المنهج الوصفي الارتباطي وتکونت عينة الدراسة من (450) طالباً من طلاب الفرقة الثالثة والرابعة بکلية التربية بنين بالقاهرة طبق عليهم مقياس المهارات المستقبلية النفسية ومقياس الشراکة المجتمعية (إعداد الباحث) واستخدمت الأساليب الإحصائية المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والاوزان النسبية والتحليل العاملي وتحليل الانحدار وتوصل البحث الى النتائج التالية: امتلاک عينة البحث مستوى متوسط من المهارات المستقبلية النفسية والشراکة المجتمعية. وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين المهارات المستقبلية النفسية والشراکة المجتمعية لدى عينة البحث. يمکن التنبؤ بالشراکة المجتمعية بمعلومية المهارات المستقبلية النفسية لعينة البحث حيث کانت قيمة ( ف) لمعرفة دلالة التنبؤ قيمة دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) مما يشير إلى إمکانية التنبؤ بالشراکة المجتمعية. تعد المهارات المستقبلية الاجتماعية أکثر المهارات إسهاماً في التنبؤ بالشراکة المجتمعية ثم المهارات الشخصية ثم المهارات العقلية ثم المهارات الانفعالية في التنبؤ بالشراکة المجتمعية لدى عينة البحث. للشراکة المجتمعية بعض التأثيرات والاسهامات على بعض المهارات المستقبلية النفسية.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Psychological Future Skills and its Relationship to Community Partnership among a Sample of Student Teachers at the Faculty of Education, Al-Azhar University

المؤلف [English]

  • zein wahba
Assistant professor of educational psychology and educational statistics Faculty of Education for Boys in Cairo - Al-Azhar University
المستخلص [English]

ABSTRACT
      This study aimed to identify the psychological future skills and community partnership in a trial to explore the role of these skills in community partnership, the relationship between them, and to identify the relative contribution degree of psychological future skills in community partnership. The study utilized the correlation descriptive research with a sample of 450 third- and fourth-year student teachers at the Faculty of Education for Boys (Cairo), Al-Azhar University. The instruments of the study included a scale of psychological future skills and a scale of community partnership designed by the researcher. Means, standard deviations, relative weights, factorial analysis and regression analysis were used to statistically analyse data. The results of the study revealed that participants of the study possess a high level of psychological future skills and community partnership. The results also revealed that there is a statistically significant correlation at (0.01) level between psychological future skills and community partnership among the study participants. In addition, the study referred that community partnership can be predicted with the knowledge of future psychological skills as the value of (P) of the significance of the prediction was a statistically significant value at (0.01) level which indicates the possibility of predicting community partnership. Moreover, social future skills are the most contributing skills in predicting community partnership among others followed by personal skills, intellectual skills, and emotional skills. Finally, the results revealed that community partnership has some effects and contributions on some psychological future skills.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Future Psychological Skills
  • Social Skills
  • Personal Skills
  • Intellectual Skills
  • Emotional Skills
  • Community Partnership
  • Student Teachers
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 5165-5239
  • تاريخ الاستلام: 16 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 29 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 06 سبتمبر 2021