الممارسات التدريسية اللازمة لأعضاء هيئة التدريس في جامعة بيشة لتنمية مهارات القوة الرياضية لدى طلبتهم.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد قسم المناهج وطرق التدريس في کلية التربية جامعة بيشة-المملکة العربية السعودية

المستخلص

 هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الممارسات التدريسية اللازمة لأعضاء هيئة التدريس في جامعة بيشة لتنمية مهارات القوة الرياضية لدى طلبتهم، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، باستخدام  الاستبانة أداة للدراسة مکونة من ثلاثة محاور رئيسة  تمثل  مکونات القوة الرياضية وهي (التواصل الرياضي، الترابط الرياضي، الاستدلال  الرياضي، والتي تکونت من ( 29)ممارسة تدريسية، وبلغ عدد أفراد العينة (252 ( طالبا وطالبة وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أبرزها: أن درجة تطبيق الممارسات التدريسية اللازمة لأعضاء هيئة التدريس  بالجامعة لتنمية  مهارات القوة الرياضية (التواصل الرياضي، والترابط الرياضي ، والاستدلال الرياضي )  لدي طلبتهم  کانت بدرجة متوسطة،  وتوصلت أيضا إلى أنه لا توجد فروق ذات دالة إحصائية عند مستوى دلالة (α 0.05) في مستوى الممارسات التدريسية بين أعضاء هيئة التدريس  تعزى للمقر أو المستوى الدراسي أوالجنس. وأوصى الباحث بمجموعة من التوصيات، أهمها: الاهتمام بتدريب اعضاء هيئة التدريس على مکونات القوة الرياضية، والاستفادة من الاستبانة التي تم إعدادها للدراسة الحالية في تقييم الممارسات التدريسية لأعضاء هيئة التدريس.  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Necessary Teaching Practices for the Teaching Staff at University of Bisha to Develop the Mathematical Strength Skills among their Students

المؤلف [English]

  • mohmmed alshahrani
Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods of Mathematics Curriculum and Instruction Department at the College of Education University of Bisha - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

    The study aimed to identify the level of teaching practices required for faculty members at the University of Bisha to develop the mathematical strength skills of their students. The study used the descriptive  approach, using the questionnaire as a tool for the study consisting of three main axes that represent the components of mathematical strength which are (mathematical communication, mathematical correlation, inference. (which consisted of (29)) teaching practices, and the number of the sample reached (252) students, who were randomly selected and the study reached a set of results, the most prominent of which are: The level of application of the teaching practices of the university’s faculty members to the components of mathematical strength (sports communication, Mathematical correlation and mathematical reasoning) with a medium degree, and also reached to the existence of statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) The level of teaching practices built for faculty members attributable to teaching experience. The researcher recommended a set of recommendations, the most important of which are: Interest in training faculty members on the components of strength. Mathematics, and making use of the questionnaire that was prepared for the current study in evaluating the teaching practices of faculty members

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: teaching practices
  • mathematical strength
  • University of Bisha
  • faculty members
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 235-278
  • تاريخ الاستلام: 26 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 13 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 26 أغسطس 2021