فاعلية استراتيجية دوائر الأدب في تنمية مهارات النَّقد الأدبي؛ لدى الطلاب المعلمين ؛ بشعبة اللغة العربية؛ في کلية التربية-جامعة الإسکندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة العربية کلية التربية- جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدفت الدراسة الحاضرة إلى معرفة فاعلية استراتيجية دوائر الأدب في تنمية مهارات النَّقد الأدبي؛ لدى الطلاب المعلمين بشعبة اللغة العربية؛ في کلية التَّربية-جامعة الإسکندرية. واستُخدِم في بحث المشکلة المنهجان: الوصفي التَّحليلي؛ في عرض مهارات النَّقد الأدبي، واستراتيجية دوائر الأدب، کما استُخدم المنهج شبه التَّجريبي ذو المجموعة الواحدة؛ بتطبيقين: قبلي، وبعدي.
وتمثَّلت أداتا الدراسة في: استبانة تحديد مهارات النَّقد الأدبي، فضلاً عن اختبار قياس مهارات النَّقد الأدبي. وأُعد (کتاب الطالب، ودليل المعلم)، وطُبق اختبار الدراسة قبليًا، ثمَّ نُفذت تجربة الدراسة، فالاختبار البعدي، ثمَّ أُجريت المعالجات الإحصائية؛ وکانت النتائج الآتية:
v     وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05 >α) بين متوسطي درجات عينة الدراسة، في التَّطبيقين: القبلي، والبعدي؛ لاختبار مهارات النَّقد الأدبي؛ لصالح التَّطبيق البعدي.
v     وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05 >α) بين متوسط درجات أفراد عينة الدراسة، في التَّطبيق البعدي لمفردات اختبار مهارات النَّقد الأدبي، والمتوسط الاعتباري له.
v      وجود حجم تأثير کبير يُعزى لاستراتيجية دوائر الأدب؛ حيث أظهرت قيمة مربع إيتا η2 (حجم الأثر) أنَّ التَّباين في اختبار قياس مهارات النَّقد الأدبي؛ بين درجات التَّطبيقين: القبلي، والبعدي؛ بلغ (1.007)؛ وهو ما يدل على حجم تأثير کبير.
v     استراتيجية دوائر الأدب کانت ذات أثر کبير في تنمية مهارات النَّقد الأدبي؛ لدى عينة الدراسة؛ ويؤکد ذلک ارتفاع قيمة (ت) في التَّطبيق البعدي لاختبار الدراسة عن التَّطبيق القبلي للاختبار نفسه.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of the literary circles strategy in developing literary criticism skills, Student teachers; in the Arabic Language Division; in the Faculty of Education - Alexandria University.

المؤلف [English]

  • HEBA EBRAHIM
Curriculum and teaching methods of the Arabic language Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

      The present study aimed to know the effectiveness of the literature circles strategy; in developing literary criticism skills; Student Teachers - Arabic Language Division; in the Faculty of Education - Alexandria University. Two research methods were used; They are: the descriptive-analytical approach; In presenting the skills of literary criticism and the strategy of literature circles, the quasi-experimental one-group approach was used; Two applications: before and after.
     The study tools consisted of: a questionnaire to determine the skills of literary criticism, as well as a test to measure the skills of literary criticism. Student's book and a teacher’s guide were prepared, and the study was pre-tested, then the study experiment was carried out, then the post-test, and then the statistical treatments were performed. The results were the following:
v  There is a statistically significant difference at the level (α < 0.05) between the mean scores of the study sample, in the two applications: pre and post; to test literary criticism skills; In favor of the dimensional application.
v  There is a statistically significant difference at the level (α > 0.05) between the mean scores of the study sample members, in the post application of the vocabulary of the literary criticism skills test, and its nominal average
v  The presence of a large impact size attributed to the strategy of literature circles; Where the value of eta square η2 (effect size) showed that the variance in the literary criticism skills test; Between the degrees of the two applications: the pre- and post-applications; reached (1.007); Which indicates a large effect size.
v  The literary circles strategy had a significant impact on developing literary criticism skills. the study sample; This confirms the higher (t) value in the post application of the study test than the pre application of the test itself.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Literature Circles Strategy
  • literary criticism skills
  • students teachers
  • Arabic Language Division
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 111-157
  • تاريخ الاستلام: 23 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 08 سبتمبر 2021
  • تاريخ القبول: 13 أغسطس 2021