مقارنة مناهج تعليم العلوم فى مصر، وبعض الدول ذات المؤشرات التنافسية العالمية فى ضوء محکات التحليل المقارن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية جامعة الاسکندرية

المستخلص

هدف البحث الى مقارنة مناهج تعليم العلوم فى مصر، وبعض الدول ذات المؤشرات التنافسية العالمية؛ ممثلة فى: فنلندا، کندا،استراليا، انجلترا،سنغافورة،هونج کونج ،کورياالجنوبية، اليابان؛فى ضوء محکات ( أطر) للتحليل المقارن؛ وقد اتبع فى البحث الحالى المنهج  المقارن بمدخله الوصفى التحليلى، وأعدت أدواته ممثلة  فى: (4) بطاقات فحص وثائق مناهج تعليم العلوم، وتحديد أوجه الإفادة. وخلص البحث – فى نتائجه -إلى: تم التعرف على طبيعة مناهج تعليم العلوم فى مصر، وبعض الدول ذات المؤشرات التنافسية العالمية، وتم تحديد أوجه التشابه والاختلاف بينهم، وکذلک الإيجابيات والسلبيات فيها؛ فى ضوء محکات(أطر) المقارنة، والتى تمثلت فى کل من: طبيعة النظام التعليمى فى دول المقارنة، ومکونات المنهج؛ وإعداد معلم العلوم وتنميته مهنيا، ومن ثم حددت أوجه الإفادة من خبرات الدول ذات المؤشرات التنافسية  العالمية فى تطوير مناهج تعليم العلوم فى مصر؛ وصولاً إلى مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A comparison science education curricula in Egypt and some countries with global competitive indicators in the light of the criteria of comparative analysis

المؤلف [English]

  • azza abdullah
Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods for Science Faculty of Education, Alexandria University
المستخلص [English]

Summary of the research:
The aim of the research is to compare science education curricula in Egypt and some countries with global competitive indicators; Represented in: Finland, Canada, Australia, England, Singapore, Hong Kong, South Korea, Japan, in the light of criteria (frameworks) for comparative analysis; In the current research, the comparative approach was followed with its descriptive and analytical approach, its tools were prepared represented in: (4) examination cards for science education curricula documents, and identification of aspects of benefit. The research concluded - in its results - that: The nature of science education curricula in Egypt and some countries with global competitive indicators was identified, and the similarities and differences between them were identified, as well as their pros and cons. In light of the criteria (frameworks) of comparison, which were represented in: the nature of the educational system in the comparison countries, the components of the curriculum, and the preparation and professional development of the science teacher, and then identified aspects of benefit from the experiences of countries with global competitive indicators in the development of science education curricula in Egypt; Arriving at a set of recommendations and proposed research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: science education
  • comparative studies in curricula
  • comparison of science education curricula
  • some countries with global competitive indicators
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 405-464
  • تاريخ الاستلام: 22 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 31 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 12 سبتمبر 2021