تطوير بيئة تعلم إلکترونية لتنمية التحصيل والتعلم المنظم ذاتيًا وخفض الإرهاق الأکاديمي لدى الطلاب العاديين والصم المدمجين بکلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس الصحة النفسية کلية التربية - جامعة الإسکندرية

2 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية - جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تطوير بيئة تعلم إلکترونية لتنمية التحصيل والتعلم المنظم ذاتيًا، وخفض الإرهاق الأکاديمي لدى الطلاب العاديين والصم المدمجين بکلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية، وتکونت عينة البحث من (20) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة بکلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية من الصم والعاديين، بواقع (10) طلاب عاديين، و(10) طلاب صم، واستخدم الباحثان الأدوات الآتية: اختبار تحصيلي، ومقياس التعلم المنظم ذاتيًا، ومقياس الإرهاق الأکاديمي – إعداد الباحثَيْن -، واعتمد البحث الحالي على المنهج شبه التجريبي، وتم استخدام التصميم شبه التجريبيالمعروف باسم: "امتداد تصميم المجموعة الواحدة ذو الاختبار القبلي - البعدي"، وتوصل البحث إلى النتائج الآتية: أن بيئة التعلم الإلکترونية ساعدت على تنمية التحصيل والتعلم المنظم ذاتيًا، وخفض الإرهاق الأکاديمي لدى الطلاب العاديين، والطلاب الصم، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل بين الطلاب العاديين والطلاب الصم لصالح الطلاب العاديين، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التعلم المنظم ذاتيًا بين الطلاب العاديين والطلاب الصم إلا في بُعد مراقبة الأداء الأکاديمي وتسجيله کان اتجاه الفروق لصالح الطلاب العاديين، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الإرهاق الأکاديمي بين الطلاب العاديين والطلاب الصم لصالح الطلاب الصم إلا في بُعد التشاؤم لم توجد فروق بين الطلاب العاديين والطلاب الصم. وفي ضوء نتائج البحث تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing an E-learning environment to increase achievement and self-organized learning and reduce academic fatigue among normal and deaf students at the Faculty of Specific Education, Alexandria University

المؤلفون [English]

  • karim Hasan 1
  • omnia ameen 2
1 mental health teacher Faculty of Education - Alexandria University
2 educational technology teacher Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

Abstract:
          This research aimed to develop an E-learning environment to increase achievement and self-organized learning and reduce academic fatigue among normal and deaf students at the Faculty of Specific Education, Alexandria University. research sample consisted of (20) male and female students from the third year of the Faculty of Specific Education, Alexandria University, from deaf and normal students, divided in to (10) normal, (10) deaf. The researchers used the following tools: achievement test self-regulated learning scale, and academic fatigue scale (All were prepared by the researchers). The current research is based on the semi-experimental method, and the semi-experimental design known as extended one group pretest-posttest design. The research showed the following results: The effectiveness of the E-learning environment in increasing achievement, self-organized learning and reducing academic fatigue among normal students, the effectiveness of the E-learning environment in increasing achievement, self-organized learning and reducing academic fatigue among deaf students, and the presence of statistically significant differences in achievement between normal and deaf students in favor of normal students There were no statistically significant differences in self-organized learning between normal and deaf students except in the dimension of monitoring and recording the academic performance. There were differences in favor of normal students, and there were statistically significant differences in academic fatigue between normal and deaf students in favor of deaf students except in the pessimism dimension. There were no differences among normal and deaf students, and in light of the research results, a set of recommendations and suggestions were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: E
  • Learning environment
  • Self
  • Regulated learning
  • Academic fatigue
  • University Deaf students
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 1027-1140
  • تاريخ الاستلام: 18 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 26 أغسطس 2021
  • تاريخ القبول: 08 سبتمبر 2021