الاتجاه نحو مقرر القياس النفسي وعلاقته بقلق الاختبار ودافعية الإنجاز لدى طلبة برنامج دبلوم الإرشاد الأسري بجامعة المجمعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک - قسم علم النفس کلية التربية – جامعة جازان – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على اتجاه طلاب وطالبات دبلوم الإرشاد الأسري نحو مقرر القياس النفسي، والکشف عن العلاقات الارتباطية ما بين الاتجاه نحو مقرر القياس النفسيبأبعاده المختلفة وکل من قلق الاختبار ودافعية الانجاز، بالإضافة الى حصر أکثر المتغيرات (قلق الاختبار – ودافعية الانجاز) بأبعادها المختلفة اسهاماً في التنبؤ بالاتجاه نحو مقرر القياس النفسي. وتکوّنت عينة البحث من (200) طالباً وطالبة من طلبة برنامج دبلوم الإرشاد الأسري بجامعة المجمعة، منهم (100) طالب، و(100) طالبة. وتم تطبيق مقاييس: الاتجاه نحو مقرر القياس النفسي، وقلق الاختبار، ودافعية الانجاز (اعداد الباحث) على أفراد عينة البحث، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، ومن خلال التحليل الاحصائي للبيانات تم حساب اختبار "ت" لعينة واحدة، ومعامل الارتباط، وتحليل الانحدار المتعدد التدريجي، وأظهرت النتائج وجود اتجاه إيجابي لدى أفراد عينة البحث نحو مقرر القياس النفسيبأبعاده المختلفة والدرجة الکلية للمقياس، کما أظهرت النتائج وجود ارتباط سالب غير دال احصائياً بين الاتجاه نحو مقرر القياس النفسي بأبعاده المختلفة والدرجة الکلية للمقياس وقلق الاختبار، ووجود ارتباط موجب دال احصائياً عند مستوى (0,01) بين الاتجاه نحو مقرر القياس النفسي بأبعاده المختلفة والدرجة الکلية للمقياس ودافعية الإنجاز، وانه يمکن التنبؤ بالاتجاه نحو مقرر القياس النفسيمن خلال الدرجة الکلية لدافعية الانجاز، وتم مناقشة وتفسير النتائج التي توصل اليها البحث الحالي وتقديم عدد من التوصيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitude towards Psychometrics subject and its relationship to Test-Anxiety and Achievement Motivation among students of Family Counseling Diploma Program at Majmaah University

المؤلف [English]

  • ali zekri
Associate Professor - Department of Psychology College of Education - Jazan University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the attitude of family counseling diploma students towards the psychometrics subject. Likewise, to find out the correlative relationships between the attitude towards psychometrics subject (and its various dimensions), and both test anxiety and achievement motivation. In addition, determining the contributions of test anxiety, and achievement motivation (and their various dimensions) to predict the attitude towards psychometrics subject. The research sample comprised (200) students of family counseling diploma program at Majmaah University, (100) male and (100) female students. In order to achieve the objectives of the research, three psychometric scales were applied (i.e.; the attitude towards the psychometrics subject, test anxiety, and achievement motivation “created by the researcher”). The descriptive correlative method was used. The statistical analysis of research data included the one-sample t-test; correlation coefficient; and multiple regression analysis. Results showed that there was positive attitude towards psychometrics subject (and its various dimensions), and the total degree of the scale among the research sample. Moreover, results indicated that there was negative correlation (statistically non-significant) between attitude towards psychometrics subject (its various dimensions and the total degree of the scale), and test anxiety. A positive correlation between the total degree of attitude towards psychometrics subject (and its various dimensions); statistically significant at (0.01) level, and achievement motivation was found. In addition, it is possible to predict attitude towards psychometrics subject by the total degree of achievement motivation. Results of the current research were discussed and interpreted, and a number of recommendations were suggested.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Attitude Towards Psychometrics Subject
  • Test Anxiety
  • Achievement Motivation
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 1455-1517
  • تاريخ الاستلام: 13 أغسطس 2021
  • تاريخ المراجعة: 10 سبتمبر 2021
  • تاريخ القبول: 30 سبتمبر 2021