النموذج البنائي للعلاقات بين الذکاء العملي والتفکير الخلاق وحل المشکلات المستقبلية لدى الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي قسم علم النفس کلية التربية – جامعة أسـيوط

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الکشف عن تمايز أداء الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية على متغيرات الذکاء العملي والتفکير الخلاق وفقاً لأبعاد حل المشکلات المستقبلية، وتحديد تباين الذکاء العملي والتفکير الخلاق وحل المشکلات المستقبلية باختلاف النوع الاجتماعي (ذکور، إناث)، والقيمة التنبؤية للذکاء العملي والتفکير الخلاق لدى الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية بالقدرة على حل المشکلات المستقبلية، والتحقق من صحة النموذج الإحصائي المقترح بين تلک المتغيرات؛ للتوصل إلى نموذج يحدد الآثار المباشرة وغير المباشرة بين تلک المتغيرات في ضوء ما تعکسه بيانات الدراسة، وبلغ قوام المشارکين بالدراسة لحساب الخصائص السيکومترية لأدوات الدراسة 156طالباً وطالبة بالمرحلة الثانوية بمدارس التعليم العام بمحافظة أسيوط؛ ممن تحديدهم بأنهم موهوبين في إحدى الدراسات الخاصة بالباحثة ، تراوحت أعمارهم بين 15- 18سنة، بمتوسط للعمر الزمني 16.79عاماً، وانحراف معياري 1.23، وبعد التحقق من کفاءة أدوات الدراسة السيکومترية قامت الباحثة بتطبيقها على المشارکين بالدراسة الأساسية، والتي بلغ قوامها 187 طالباً وطالبة بالمرحلة الثانوية، وتمثلت أدوات الدراسة في: مقياس التفکير الخلاق، ومقياس الذکاء العملي، ومقياس حل المشکلات المستقبلية، وأسفرت نتائج الدراسة عن تمايز أداء الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية في أبعاد التفکير الخلاق والذکاء العملي على أبعاد وحل المشکلات المستقبلية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذکاء العملي والتفکير الخلاق وحل المشکلات المستقبلية باختلاف النوع الاجتماعي (ذکور، إناث) لدى الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية، وتوجد قدرة تنبؤية للذکاء العملي والتفکير الخلاق لدى الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية بالقدرة على حل المشکلات المستقبلية، وأسفرت نتائج تحليل المسار عن وجود مؤشرات حسن مطابقة للنموذج المقترح، وتم تفسير النتائج في ضوء الأدبيات النظرية لمتغيرات الدراسة والدراسات ذات الصلة، وبالاعتماد على هذه النتائج وتفسيرها تم صياغة عدد من التوصيات.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Structural Model of the Relationships between Practical Intelligence, Inventive Thinking and Solving Future Problems for Gifted Students in the Secondary Stage

المؤلف [English]

  • eman alshereif
Teacher of educational psychology, Department of Psychology Faculty of Education - Assiut University
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the differentiation of the performance of gifted students in the secondary stage on the variables of practical intelligence and Inventive thinking according to the dimensions of solving future problems, and to determine the discrepancy of practical intelligence, Inventive thinking and solving future problems according to gender (male-female), and the predictive value of practical intelligence and Inventive thinking among gifted students. In the secondary stage, the ability to solve future problems, and to validate the proposed statistical model among those variables; To reach a model that determines the direct and indirect effects between those variables in the light of what the study data reflect, The participants in the study to calculate the psychometric properties of the study tools amounted to 156 male and female students at the secondary Stage in public education schools in Assiut Governorate; Those who were identified as gifted in one of the researcher’s studies ranged between 15-18 years old, with an average chronological age of 16.79 years, and a standard deviation of 1.23, and after verifying the efficiency of the psychometric study tools, the researcher applied them to the participants in the basic study, which consisted of 187 high school students The study tools were: a scale of creative thinking, a scale of practical intelligence, and a scale for solving future problems The results of the study resulted in the differentiation of the performance of talented students in the secondary stage in the dimensions of creative thinking and practical intelligence on the dimensions and solving future problems, and the absence of statistically significant differences in practical intelligence, creative thinking and solving future problems according to gender (male-female) among talented students in the secondary stage. There is a predictive ability for practical intelligence and creative thinking among talented students in the secondary stage with the ability to solve future problems, and the results of the path analysis resulted in the presence of indicators of good conformity with the proposed model, All these results were interpreted in the light of  literature review of   the study variables and findings of previous studies in related variables. Finally, some recommendations were formulated.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words : Gifted students
  • Inventive thinking
  • practical intelligence
  • future problem
  • solving skills
  • Structural Model
المجلد 93، العدد 93 - الرقم المسلسل للعدد 93
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2022
الصفحة 413-462
  • تاريخ الاستلام: 10 سبتمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 17 سبتمبر 2021
  • تاريخ القبول: 30 سبتمبر 2021