أنماط الاستثارة الفائقة والوظائف التنفيذية کمنبئات بالرفاهية الأکاديمية لدى الطلاب المتفوقين أکاديميًا بکلية التربية بقنا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي کلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى کل من أنماط الاستثارة الفائقة والوظائف التنفيذية والرفاهية الأکاديمية لدى عينة من الطلاب المتفوقين أکاديميًا  بکلية التربية بقنا، والتي بلغ عددها (131) طالبًا وطالبة، بمتوسط عمر زمني (21,4)، وانحراف معياري (0,53)، وهدفت الدراسة أيضًا إلى التحقق من درجة الإسهام النسبي لأنماط الاستثارة الفائقة والوظائف التنفيذية في التنبؤ بالرفاهية الأکاديمية لدى هذه العينة، بالإضافة إلى فحص دور الوظائف التنفيذية کمتغير مُعدِل في قوة العلاقة بين أنماط الاستثارة الفائقة والرفاهية الأکاديمية، واشتملت الدراسة على المقاييس الآتية: مقياس أنماط الاستثارة الفائقة، ومقياس الوظائف التنفيذية، ومقياس الرفاهية الأکاديمية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي في تحقيق أهدافها، وأسفرت نتائج الدراسة عن ظهور مستوى مرتفع لدى أفراد عينة الدراسة في جميع متغيراتها عدا الاستثارة التخيلية کان متوسطًا، کما وجد أن أنماط الاستثارة الفائقة والوظائف التنفيذية تُسهم إسهامًا دالًا إحصائيًا في التنبؤ بالرفاهية الأکاديمية لدى عينة الدراسة، ووجد أيضًا أن الوظائف التنفيذية تعدل من قوة العلاقة والدلالات التنبؤية بين أنماط الاستثارة الفائقة والرفاهية الأکاديمية لدى عينة الدراسة.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Overexeciability Patterns and Executive Functions as Predictors of Academic Well-Being among Academically Gifted Students at Qena Faculty of Education.

المؤلف [English]

  • shaymaa soliman
educational psychology teacher Faculty of Education in Qena - South Valley University
المستخلص [English]

The study aimed to determine the level of each of Overexeciability patterns, executive functions and academic well-being among a sample of academically gifted students in Qena Faculty of Education (N=131) male and female students, with an average age of (21.4), and a standard deviation of (0,53).The study also aimed to verify the degree of relative contribution of Overexeciability patterns and executive functions in predicting academic well-being. Additionally, the study purposed to investigate the role of executive functions as a moderator variable of the relationship between Overexeciability patterns and academic well-being of the study sample.
   The study instruments included the following scales: Overexeciability scale, executive functions scale, and academic well-being scale. The descriptive approach was used to achieve the study goals.
The results of the study revealed a high level of all the variables among the participants except for the imaginary Overexeciability pattern, which was average. Further, the results of the study showed that there was a statistically significant contribution of Overexeciability patterns and executive functions to predicting the academic well-being of the study sample. Besides, it was found that the executive functions moderate the relationship and the predictive significance between Overexeciability patterns and their academic well-being.
 
                                                                                                  

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Overexeciability patterns
  • Executive Functions
  • Academic Well
  • being
  • Academically Gifted students
المجلد 93، العدد 93 - الرقم المسلسل للعدد 93
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2022
الصفحة 1025-1137
  • تاريخ الاستلام: 08 سبتمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 15 سبتمبر 2021
  • تاريخ القبول: 28 سبتمبر 2021