سلوک الصمت التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة أم القرى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم الإدارة التربوية والتخطيط بجامعة أم القرى- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع سلوک الصمت التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة أم القرى, والتعرف على مستوى الصمت التنظيمي بأبعاده الثلاثة (صمت الإذعان، الصمت الدفاعي، والصمت الاجتماعي) لدى أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة أم القرى, والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى  (0.05α) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول مستوى الصمت التنظيمي بأبعاده الثلاثة (صمت الإذعان، الصمت الدفاعي، والصمت الاجتماعي) لدى أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة أم القرى تعزى إلى المتغيرات الديموغرافية (النوع, الرتبة العلمية, سنوات الخدمة). استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي, وتکونت عينة الدراسة من (56) من أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة أم القرى تمثل نسبة (17٪) تقريبا من مجتمع الدراسة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية, واستخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات. وکانت أهم نتائج الدراسة: أن مستوى صمت الإذعان لدى أعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة أم القرى کانت بدرجة (محايد) بمتوسط حسابي (2.80), وأن مستوى الصمت الدفاعي بدرجة (محايد) بمتوسط حسابي (3.05), وأن مستوى الصمت الاجتماعي بدرجة (موافق) بمتوسط حسابي (3.54). وعدم وجود فروق ذات دلالّة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05α) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول مستوى کل من (صمت الإذعان, الصمت الدفاعي, الصمت الاجتماعي) تعزى إلى (النوع, الرتبة العلمية, سنوات الخدمة).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Organizational Silence of Faculty Members in College of Education in Umm-AL-Qura University

المؤلف [English]

  • AHLAM ALBONYAN
Assistant Professor, Department of Educational Administration and Planning, Umm Al-Qura University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract :
The current study aimed  at identifying the reality of organizational silence behavior among faculty members in the College of Education at Umm Al-Qura University, Moreover the study aimed at   identifying the level of organizational silence in its three dimensions (submission silence, defensive silence, and social silence) among faculty members in the College of Education at Umm Al-Qura University, In addition, the study uncovered the significant statistical differences at the level (α ≤ 0.05) between the average responses of the study sample members about the level of organizational silence in its three dimensions (submission silence, defensive silence, and social silence) among faculty members at the College of Education at Umm Al-Qura University due to demographic variables (gender , academic rank, years of service). The researcher used the descriptive analytical approach, the study sample consisted of (56) faculty members in the College of Education at Umm Al-Qura University, representing approximately (17%) of the study population. They were chosen randomly; the questionnaire was used as a tool for data collection. The most important results of the study were: that the level of submission silence of the faculty members in the College of Education at Umm Al-Qura University was at a degree (neutral) with a mean (2.80), also the results indicated that the level of defensive silence was at a degree of (neutral) with a mean (3.05), and the level of social silence was at a degree of (agree) with a mean (3.54). in addition to there were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the average responses of the study sample about the level of (submission silence, defensive silence, and social silence) due to (gender, scientific rank, years of service).
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: organizational silence behavior
  • staff members - Umm-AL-Qura University
المجلد 93، العدد 93 - الرقم المسلسل للعدد 93
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2022
الصفحة 1129-1170
  • تاريخ الاستلام: 27 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 16 نوفمبر 2021
  • تاريخ القبول: 27 نوفمبر 2021