درجة رضا الطلبة نحو تجربة التعليم والتعلّم عن بُعد خلال جائحة کورونا: دراسة حالة على جامعة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الکويت- کلية التربية قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى قياس درجة الرضا لدى طلبة جامعة الکويت نحو تجربة التعليم والتعلّم عن بُعد خلال جائحة فيروس کورونا المستجد (کوفيد-19) من خلال وجهة نظرهم؛ إضافةً إلى الکشف عن أثر متغيّرات الجنس، ونوع التخصّص، والمرحلة الدراسية الجامعية على مستوى درجة رضاهم لهذه التجربة الاستثنائية. کما هدفت أيضًا إلى التعرّف على وتحديد المعوّقات والتحدّيات التي تعرّض لها وواجهها طلاب وطالبات جامعة الکويت خلال تجربة التعليم والتعلّم عن بُعد. وتبنّت الدراسة المنهج البحثي المختلط (Mixed Methods Research Design) - مزيج من منهج البحث الکمّي والنوعي - الذي يعتمد الأسلوب الوصفي التحليلي التقييمي باعتبارها المنهجية البحثية المنوط بها إتمام أهدافها البحثية الاستقصائية. واستخدمت أداة الاستبانة، وأسلوب المقابلات الشخصية شبه المُنظّمة (Semi-structured Interviews) غير الرسمية، وحلقات النقاش في المجموعات المُرکّزة (Focus Groups Discussionsلجمع البيانات، وتکوّنت عيّنتها من 2,035 مشارکًا؛ حيث تمّ اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية، وبصورة آلية/إلکترونية خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2020/2021م. أشارت النتائج إلى أنّ درجة الرضا لدى طلبة جامعة الکويت نحو تجربة التعليم والتعلّم عن بُعد جاءت بشکل عام بدرجة "متوسّطة" (م = 2.76، ن.م = 1.02، RII = 0.55)؛ حيث بيّنت تقديرات طلاب وطالبات جامعة الکويت إلى أنّ درجة رضاهم عن تجربة التعليم والتعلّم عن بُعد "متوسّطة" في جميع مؤشّرات الدراسة. وکشفت نتائج الدراسة أيضًا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.01 بين استجابات طلبة جامعة الکويت فيما يتعلّق بدرجة رضاهم نحو تجربة التعليم والتعلّم عن بُعد تُعزى لمتغيّرات الجنس (لصالح فئة الذکور)، ونوع التخصّص (لصالح فئة التخصّصات الأدبية)، والمرحلة الجامعية (لصالح فئة طلبة الدراسات العُليا). أمّا بخصوص الصعوبات والتحدّيات والمشکلات التي واجهت الطلبة خلال هذه التجربة فکانت عديدة کما أشارت النتائج، ومن أبرزها الآتي: (1) المشکلات التقنية المتعلّقة بالإنترنت وشبکات الاتّصال والبرمجيّات والمعدّات(ت = 1,252، % = 61.5)، (2) عدم اکتراث ومراعاة وتقدير وتفهّم لمشکلات الطلبة التقنية وظروفهم وأحوالهم ومحاسبتهم عليها (ت = 545، % = 26.8)، (3) کثرة وصعوبة التکليفات أو الواجبات المُکلّف الطالب بإنجازها وتسليمها في فترة قصيرة (ت = 421، % = 20.7)، (4) عدم استخدام طرق واستراتيجيات التعليم والتعلّم الحديثة والملائمة للتعليم والتعلّم عن بُعد، ممّا تسبّب في صعوبة الإدراک والفهم والاستيعاب لدى الطلبة (ت = 417، % = 20.5)، (5) قصر المدة الممنوحة للطلبة لتأدية الاختبارات (ت = 414، % = 20.3)، و(6) زيادة صعوبة الاختبارات (ت = 284، % = 14.0). وخلُصت الدراسة ببعض التوصيات.     
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Students’ Satisfaction Towards Distance Teaching and Learning Practice During the Coronavirus Pandemic: A Case Study of Kuwait University

المؤلف [English]

  • AMAAR SAFAR
Kuwait University - College of Education Curriculum and Instruction Department
المستخلص [English]

The study aimed to demonstrate the level of satisfaction of Kuwait University (KU) students towards the practice of distance teaching and learning during the Coronavirus (COVID-19) pandemic from their point of view. In addition to revealing the effect of some independent variables (i.e., gender, type of specialization, and the university level) on the level of their satisfaction with this exceptional experience. It also intended to highlight and identify the obstacles and challenges encountered by KU students throughout the practice of distance education. This descriptive, analytical, and evaluative study adopted the mixed methods research design (a combination of quantitative and qualitative research methodologies). The online questionnaire, informal semi-structured interviews, and focus groups discussions were used to collect data. A stratified random sample of 2,035 university students from KU participated electronically in this research study - using information and communication technology (ICT) tools such as email, social networking/media apps, and video conferencing platforms - during the first semester of 2020/2021 academic year. The results indicated that the degree of satisfaction among the students at KU towards distance teaching and learning practice was generally "medium/average" (M = 2.76, SD = 1.02, RII = 0.55). Where the estimates of the students indicated that the degree of their satisfaction with the practice of distance education is "medium/average" in all of the study’s indicators. The findings of the study also revealed that there are statistically significant differences at the significance level of 0.01 between the responses of KU students with regard to the degree of their satisfaction with the practice of distance education due to the variables of gender (in favor of the male group), the type of specialization (in favor of the category of humanity specializations), and the university level (for the category of graduate students). As for the difficulties, challenges, and problems that students faced during this experiment, they were numerous as indicated by the results, the most prominent of which are the following: (1) technical problems related to the Internet, communication networks, software, and hardware (N = 1,252, % = 61.5), (2) lack of sympathy/concern, consideration, appreciation, and understanding for students’ technical problems, conditions, circumstances, and hold them accountabile for that by punishing/penalizing them (N = 545, % = 26.8), (3) the large amount of and difficult assignments or duties/tasks that the student is entrusted with completing and delivering in a short period (N = 421, % = 20.7), (4) not using the modern teaching and learning methods and strategies that deem appropriate for distance education, which caused difficulty in perception, understanding, and comprehension among students (N = 417, % = 20.5), (5) the short time given to students to take the tests (N = 414, % = 20.3), and (6) increased test difficulty (N = 284, % = 14.0). The study concluded with some recommendations.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Coronavirus (COVID-19) Pandemic- Distance/Remote Teaching and Learning-Virtual Teaching and Learning
  • Electronic Teaching and Learning-Web/Internet-based Teaching and Learning-Students’/Learners’ Satisfaction Degree-Post-secondary Education-Kuwait University- State of Kuwait
المجلد 93، العدد 93 - الرقم المسلسل للعدد 93
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يناير 2022
الصفحة 1361-1437
  • تاريخ الاستلام: 01 نوفمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 03 نوفمبر 2021
  • تاريخ القبول: 13 نوفمبر 2021