التفاعل بين نمط تقديم المنظم التمهيدى "الثابت/التفاعلي" والأسلوب المعرفى "الاندفاع/التروي" ببيئة تعلم الکترونية وأثره على التحصيل الاکاديمى لمهارات انتاج وحدات التعلم الرقمية لدى طلاب کلية التربية النوعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية- جامعة جنوب الوادي

المستخلص

     هدف البحث الى التعرف على أثر التفاعل بين نمطى المنظم التمهيدى(الثابت/ التفاعلى) والأسلوب المعرفى (الاندفاع/التروي) ببيئة تعلم الکترونية على تنمية مهارات انتاج وحدات التعلم الرقمية لدى طلاب کلية التربية النوعية، تکونت عينة البحث من (60) طالب وطالبة، تم تقسيم مجموعة البحث الى أربعة مجموعات تجريبية وفقاً للتصميم التجريبي للبحث بما يتوافق مع طبيعة متغيرات واهداف وفروض البحث واسئلته ، استخدام اسلوب تحليل التباين ثنائي الاتجاه، توصل البحث الى بعض النتائج أهمها وجود تأثير للأسلوب المعرفى في التعامل مع المحتوى العلمى لبيئة التعلمنتيجة لاستخدامه نمط المنظم لتمهيدي المقدم، اظهرت مجموعة الطلاب المترويين تفوق على الطلاب المندفعين، وانالطلابالمترويينلديهمأتجاهإيجابينحوتحميل المعلوماتوتنظيمهامنطقياًمع التانئ الواضح في التعامل مع بنود الاختبار والزمن والاستجابات الصحيحة، بالإضافة الى التأثير الإيجابي لاستخدام المنظمات التمهيدية على التحصيل الاکاديمى لمهارات انتاج وحدات التعلم الرقمية ، حيث ساعدت المتعلمين على تذکر المعلومات والاحتفاظ بها. وإن نمط المنظم التمهيدى بشکل عام والتفاعلي بشکل خاص اتاح للطلاب امکانية التحکم وإعادة المحتوى او جزء منه أکثر من مرة وفقاً للفروق الفردية، توصل البحث الى بعض التوصيات أهمها؛زيادة الاهتمام بالمنظمات التمهيدية وتوظيفها في بيئات التعلم الالکترونية ودراسة أثرها على تحقيق نواتج التعلم، تطوير بيئات التعلم الالکترونية ومراعاة خصائص المتعلمين واساليبهم المعرفية عند تصميمها واختيارها.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The interaction between the “Static/ Interactive” Advanced Organizers presentation style and "impulsivity/reflectivity " Cognitive style in an Electronic Learning Environment and its impact on the Academic Achievement of the Skills of Digital Learning Objects units among students of the Faculty of Specific Education

المؤلف [English]

  • AHMED ABOELMAGD
Assistant professor of educational technology Faculty of Specific Education - South Valley University
المستخلص [English]

The aim of the research is to identify the effect of the interaction between the two patterns of the Advanced Organizers "Static / interactive" and the cognitive style "impulsivity/reflectivity “in an e-learning environment on developing the skills of producing digital learning units for students of the Faculty of Specific Education. The research sample consisted of (60) male and female students. Dividing the research group into four experimental groups according to the experimental design of the research in line with the nature of the variables, objectives, hypotheses, and questions of the research, using the two-way analysis of variance method. Presented, the group of deliberate students showed superiority over impulsive students, and that the deliberate students have a positive attitude towards downloading and organizing information logically with a clear delay in dealing with test items, time, and correct responses, in addition to the positive impact of using introductory organizations on the academic achievement of the skills of producing digital learning units, it helped learners remember and retain information. The style of the introductory organizer in general and the interactive allowed students to control and return the content or part of it more than once according to individual differences. The research reached some recommendations, the most important of which are Increasing interest in introductory organizations and employing them in e-learning environments and studying their impact on achieving learning outcomes, developing e-learning environments, and considering the characteristics and cognitive styles of learners when designing and selecting them.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: introductory organizer
  • cognitive style
  • digital learning units
المجلد 94، العدد 94 - الرقم المسلسل للعدد 94
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2022
الصفحة 141-207
  • تاريخ الاستلام: 08 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 18 أكتوبر 2021
  • تاريخ القبول: 28 أكتوبر 2021