فاعلية جدارات مقترحة في تصميم الأزياء قائمة على المدخل الجمالى في تنمية مفاهيم ومهارات تصميم الأزياء والتذوق الملبسي لدى طالبات تخصص الملابس الجاهزة بالمدارس الثانوية الصناعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس التعليم الصناعي المساعد کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

استهدف هذا البحث التحقق من فاعلية جدارات مقترحة في تصميم الأزياء قائمة على المدخل الجمالي لتنمية مفاهيم ومهارات تصميم الأزياء والتذوق الملبسي، وتکونت عينة البحث من (35) طالبة من طالبات تخصص الملابس الجاهزة، وتم استخدام تصميم المجموعة التجريبية الواحدة؛ للإجابة عن أسئلة البحث والتحقق من فروضه. وتضمنت أدوات البحث أختبار مفاهيم، وبطاقة ملاحظة، ومقياس التذوق الملبسي. وقد أسفرت النتائج عن أولاً: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لإختبار المفاهيم لصالح التطبيق البعدي. ثانيًا: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدي. ثالثًا: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لمقياس التذوق الملبسي لصالح التطبيق البعدي. رابعًا: وجود علاقة ارتباطية موجبة بين نمو مفاهيم ومهارات تصميم الأزياء ونمو التذوق الملبسي لدى طالبات المجموعة التجريبية، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تم وضع عددًا من التوصيات والمقترحات.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness Of Proposed Competencies in Fashion Design Based on The Aesthetic Approach in Developing the Concepts and Skills of Fashion Design and Clothing Taste for Female Students Specializing in Ready-Made Garments in Industrial Secondary Schools

المؤلف [English]

  • ABEER OSMAN
Professor of Curricula and Teaching Methods of Industrial Education Assistant, Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

Abstract
This research aimed to investigate the effectiveness of a number of proposed competencies in fashion design based on the aesthetic approach in developing the concepts and skills of fashion design and clothing taste. The research sample included 35 female students specialized in ready-made garments at industrial secondary schools. One experimental group research design was used to answer the research questions and prove its hypotheses. The research tools included a concept test, an observation card, and a clothing taste scale.  Results revealed first, a statistical significant difference between the mean score of the pre and post application of the concept test in favor of the post pplication scores; second, a statistical significant difference between the mean score of the pre and post application of the observation card in favor of the post application scores; third, a statistical significant difference between the mean scores of the pre and post application of the clothing taste scale in favor of the post application scores; finally, there was a positive correlation between developing the concepts and skills of fashion design and developing the clothing taste among the research group. Pedagigical implications and future research issues are disscussed based on the research findings.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Fashion design-
  • aesthetic approach- competencies- clothing taste- ready-made garment- industrial secondary schools
المجلد 94، العدد 94 - الرقم المسلسل للعدد 94
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2022
الصفحة 451-507
  • تاريخ الاستلام: 05 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 15 أكتوبر 2021
  • تاريخ القبول: 25 أكتوبر 2021