المشکلات الأکاديمية لطالبات جامعة حفر الباطن من وجهة نظرهن وعلاقتها ببعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم التربية و علم النفس-کلية التربية جامعة حفر الباطن المملکــــة العربيــــة السعوديـــــة

المستخلص

    هدفت الدراسة إلى التعرُّف على المشکلات الأکاديمية الأکثر شيوعًا لدى طالبات جامعة حفر الباطن، بالإضافة إلى تقصي العلاقة بين المشکلات الأکاديمية وبعض المتغيرات الديموغرافية، ولتحقيق أهداف الدراسة استُخدم المنهج الوصفي التحليلي، وتألفت عينة الدراسة الأساسية مِن (1344) طالبةً تمّ اختيارهن اختيارًا عشوائيًا بسيطًا، و تم اعداد استبانة کأداةٍ لقياس متغيرات الدراسة، وبعد إجراء التحليلات الإحصائية أظهرت نتائج الدراسة: أن تقديرات طالبات جامعة حفر الباطن للمشکلات الأکاديمية التي تواجههن قد جاءت بصورة مجملة بدرجة (متوسطة)، وکشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات تقديرات طالبات جامعة حفر الباطن للمشکلات الأکاديمية التي تواجههن والمتعلقة بـــ (الإرشاد الأکاديمي، أعضاء هيئة التدريس، المقررات والجداول الدراسية، الاختبارات، إدارة القسم والکلية) تُعزى لمتغير التخصص لصالح طالبات التخصص (الأدبي)، وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات تقديراتهن للمشکلات الأکاديمية المتعلقة بـــ (الطالبة، أعضاء هيئة التدريس، المقررات والجداول الدراسية، البيئة الجامعية، الاختبارات، إدارة القسم والکلية) تُعزى لمتغير السنة الدراسية، وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات تقديراتهن للمشکلات الأکاديمية التي تواجههن تُعزى لمتغير مکان الدراسة (حفر الباطن – الفروع) لصالح الطالبات ممن يدرسن في (حفر الباطن)، وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات تقديراتهن للمشکلات الأکاديمية المتعلقة بـــ (الطالبة، الإرشاد الأکاديمي، أعضاء هيئة التدريس) تُعزى لمتغير المعدل التراکمي، وفي ضوء تلک النتائج قدمت الباحثتان عددًا من التوصيات منها:وضع استراتيجية شاملة لمواجهة المشکلات الأکاديمية ذات العلاقة بطلبة الجامعات على مستوى المملکة العربية السعودية، وإيجاد الحلول المناسبة لها، ايجاد وحدات إرشادية أکاديمية وتفعيل دورها.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Academic Problems Confronted by the Female Students of Hafr Al-Batin University According to their Opinions and its Relation with Some Variables

المؤلفون [English]

  • zolaykha omar
  • fatma ahmed
Department of Education and Psychology - College of Education, University of Hafr Al-Batin, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed at identifying the most common academic problems among the students of Hafr Al-Batin University, in addition to investigating the relationship between academic problems and some demographic variables. The descriptive- analytical  method was used to achieve the objectives of the study. The main study sample consisted of (1344) female students who were chosen randomly. The questionnaire was adopted as a tool for measuring the study variables. After conducting statistical analyzes, the results of the study showed: the students’ degrees  of the University of Hafr Al-Batin for the academic problems they confront came in an overall (medium) degree, and the results revealed that there are statistically significant differences between the average degrees of the students of the University of Hafr Al-Batin for the academic problems they face related to (academic guidance, faculty staff members, courses and schedules, Exams, department and college administration) are attributed to the specialization variable in favor  of the female students of the (literary) specialization. There are statistically significant differences between the averages of their degrees of academic problems related to (female student s, faculty staff members, courses and academic schedules, university environment, tests, department and college administrations) due to the variable of the academic year. There are statistically significant differences between the averages of their degrees of the academic problems they face due to the study place variable for the benefit of female students who are studying in (Hafr Al-Batin). The presence of statistically significant differences between the averages of their degrees of the academic problems related to (female student s, academic counseling, faculty staff members) due to the cumulative average variable. In light of those findings, the two researchers present many recommendations, among them: making and improving a comprehensive strategy to confront the academic problems that are related to university students in the Kingdom of Saudi Arabia, finding appropriate solutions to them, and establishing academic guidance units and activating their role.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Academic Problems
  • Female Students of Hafr Al
  • Batin University University of Hafr Al
  • Batin
المجلد 94، العدد 94 - الرقم المسلسل للعدد 94
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2022
الصفحة 661-713
  • تاريخ الاستلام: 08 نوفمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 15 نوفمبر 2021
  • تاريخ القبول: 28 نوفمبر 2021