واقع الممارسات التدريسية - عن بعد- لمعلمات الأحياء بمحافظة المجمعة في ضوء مراحل التعلم السريع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية -جامعة المجمعة-المملکة العربية السعودية

المستخلص

     هدفت الدراسة للکشف عن واقع الممارسات التدريسية -عن بعد- لمعلمات الأحياء بمحافظة المجمعة، في ضوء مراحل التعلم السريع، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتمثل مجتمع الدراسة في معلمات الأحياء بمحافظة المجمعة والبالغ عددهن (25) معلمةً وتم تطبيق أداة الدراسة على جميع أفراد المجتمع، وتمثلت أداة الدراسة في بطاقة ملاحظة أعدتها الباحثة تکونت من (47) ممارسة، موزعة على أربع مراحل: (التحضير، العرض، التمرين، الأداء)، وخلصت الدراسة إلى أن واقع الممارسات التدريسية -عن بعد- لمعلمات الأحياء بمحافظة المجمعة في ضوء مراحل التعلم السريع جاءت بدرجة متوسطة، و أن هناک فرقًا ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01)، حول الدرجة الکلية لمستوى الممارسات التدريسية في ضوء مراحل التعلم السريع باختلاف متغير سنوات الخبرة، لصالح المعلمات ممن خبرتهن (11) سنةً فأکثر، کما أن هناک فرقًا ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) حول الدرجة الکلية لمستوى الممارسات التدريسية في ضوء مراحل التعلم السريع باختلاف متغير عدد دورات التدريب لصالح المعلمات ممن حضرن (7) دورات فأکثر في التعلم السريع.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Reality Of Distance Teaching Practices of Female Biology Teachers in Al-Majma'a Governorate in the Light of the Accelerated Learning Phases

المؤلف [English]

  • ASMAA ALQUTAEM
Assistant Professor of Curriculum and Instruction College of Education - Majmaah University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

 Abstract:
            This study aimed at revealing the reality of distance teaching practices of female Biology teachers in the Governorate of Al-Majma'a according to the accelerated learning phases. The study adopted the descriptive-survey method and the study population was represented by the Biology female teachers in the governorate of Al-Majma'a, which consisted of (25) female teachers. The study instrument was applied to all the study population members, and the instrument was represented by an observation card prepared by the researcher. It consisted of (47) practices distributed to (4) phases: preparation, presentation, training and performance. The study concluded that the reality of distance teaching practices of the Biology female teachers, according to the accelerated learning phases, was at a medium degree. There was a statistically significant difference at level (0.01) as regards the overall degree of the teaching practices' level according to the accelerated learning phases in respect of the different variable years of experience in favor of the female teachers of 11-year-experience and more. Besides, there was a statistically significant difference at level (0.01) as regards the total degree of the teaching practices' level in the light of the phases of accelerated learning with respect to the different variable number of training courses in favor of the female teachers who attended (7) or more courses on the accelerated learning.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words:Teaching practices
  • Accelerated learning
  • Female teachers of biology
  • Distance(remote)teaching
المجلد 94، العدد 94 - الرقم المسلسل للعدد 94
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2022
الصفحة 1475-1511
  • تاريخ الاستلام: 03 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 13 نوفمبر 2021
  • تاريخ القبول: 30 نوفمبر 2021