نمذجة العلاقات بين الاندماج الأکاديمي في التعلم عن بُعد وکل من الخوف من جائحة کورونا وإدمان الهاتف الذکي والمساندة الاجتماعية لدى طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد کلية التربية – جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن مستوى کل الاندماج الأکاديمي في التعلم عن بُعد والخوف من جائحة کورونا، واختبار نموذج بنائي للعلاقات بين الاندماج الأکاديمي في التعلم عن بُعد والخوف من جائحة کورونا وإدمان الهاتف الذکي والمساندة الاجتماعية وبعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلبة الجامعة. وشارک في الدراسة (1498) من طلبة الجامعة. وتم استخدام مقياس الاندماج الأکاديمي في بيئة التعلم عن بُعد (Lee et al., 2019)، ومقياس الخوف من جائحة کورونا)عامر، 2020)، ومقياس إدمان الهاتف الذکي (Kwon, Kim et al., 2013)،ومقياس المساندة الاجتماعي(Shakespeare-Finch, & Obst, 2011).وکشفت النتائج عن ارتفاع مستوي کل الاندماج الأکاديمي في التعلم عن بُعد والخوف من جائحة کورونا لدى أفراد العينة، وتم التوصل إلى نموذج بنائي ذي ملاءمة جيدة للعلاقات بين المتغيرات محل الدراسة، حيث کشفت النتائج عن: وجود تأثير إيجابي لکل من الخوف من جائحة کورونا والمساندة الاجتماعية في الاندماج الأکاديمي في التعلم عن بُعد. کما أثر إدمان الهاتف الذکي سلبياً على الاندماج الأکاديمي في التعلم عن بُعد. کما کشفت النتائج عن أن الاندماج الأکاديمي في التعلم عن بُعد أعلى لدى الذکور منه لدى الإناث، ولا توجد فروق في الاندماج الأکاديمي تعزى لأي من التخصص أو الفرقة الدراسية. بالإضافة إلى ذلک فقط کشفت النتائج أنه لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين الخوف من جائحة کورونا وإدمان الهاتف الذکي، بينما توجد علاقة ارتباطية دالة وموجبة ومتوسطة بين الخوف من جائحة کوروناوالمساندة الاجتماعية، وعدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين إدمان الهاتف الذکي والمساندة الاجتماعية.کما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروقدالة إحصائياً في أي من الخوف من جائحة کورونا أو إدمان الهاتف الذکي أو المساندة الاجتماعية تعزى إلى أي من النوع أو التخصص أو الفرقة الدراسية. وتم مناقشة نتائج الدراسة وتطبيقاتها في البيئة الأکاديمية.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Modeling Relationships among University Students' Academic engagement in e-learning, Fear of The Coronavirus Pandemic (COVID-19), Smartphone Addiction, and Social Support

المؤلف [English]

  • AMAL ZAYED
Assistant professor of educational psychology Faculty of Education - Kafr El-Sheikh University
المستخلص [English]

The current study aimed to reveal the level of university students' academic engagement in e-learning, fear of the coronavirus Pandemic (COVID-19). In addition, the study aimed to examine a structural model of the relationships among university students' academic engagement in e-learning, fear of the coronavirus Pandemic, smartphone addiction, social support, and some demographic variables. One thousand four hundred ninety-eight university students participated in the study. The instruments of the study consisted of four scales: Students' Academic Engagement in e-Learning Scale (Lee et al., 2019), Fear of The Coronavirus Pandemic Scale (Amer, 2020), Smartphone Addiction Scale for Adolescents (Kwon, Kim et al., 2013), and 2-Way Social Support Scale (Shakespeare-Finch, & Obst,2011). The results revealed a high level of students' academic engagement in e-learning and fear of the coronavirus Pandemic among the study sample. In addition, the structural model for the relationships among students' academic engagement in e-learning, fear of the coronavirus pandemic (COVID-19), smartphone addiction, social support, and demographic variables reached good fit statistics. There was a positive effect of fear of the Corona pandemic and social support in students' academic engagement in e-learning. However, there was a negative effect of smartphone addiction on students' academic engagement in e-learning.  Students' academic engagement in e-learning was higher for males than for females. There were no differences in students' academic engagement in e-learning due to specialization or year of study. There was no statistically significant relationship between fear of the COVID-19 pandemic and smartphone addiction, but there was a significant moderate positive correlation between fear of the COVID-19 pandemic and social support. Furthermore, there is no statistically significant relationship between smartphone addiction and social support. The study also revealed no statistically significant differences in fear of the COVID-19 pandemic, smartphone addiction, and social support due to gender, specialization, or year of study. Finally, the conclusion explained the implications of the results in the educational context.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Students' Academic Engagement in e-Learning
  • Fear of the coronavirus Pandemic (COVID-19)
  • Smartphone Addiction
  • Social Support
المجلد 95، العدد 95 - الرقم المسلسل للعدد 95
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2022
الصفحة 199-256
  • تاريخ الاستلام: 18 نوفمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 30 أكتوبر 2021
  • تاريخ القبول: 08 ديسمبر 2021