نمطا التعليقات الإلکترونية (المفتوحة، والمغلقة) عبر تطبيقات الصور التشارکية وأثره في تنمية مهارات التصوير الرقمي والسعادة النفسية لدى الطلاب ضعاف السمع.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية النوعية - جامعة عين شمس

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن أثر نمطي التعليقات الإلکترونية (المفتوحة، والمغلقة) عبر تطبيقات الصور التشارکية في تنمية التحصيل، والتصوير الرقمي، والسعادة النفسية للطلاب ضعاف السمع، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي، وضمت عينة البحث (30) طالبًا وطالبةً من ضعاف السمع في الفرقة الأولى قسم تکنولوجيا التعليم، في کلية التربية النوعية – جامعة عين شمس، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين؛ استخدم طلاب المجموعة الأولى التعليقات الإلکترونية (مفتوحة) عبر تطبيقات الصور التشارکية (الإنستجرام)، واستخدم طلاب المجموعة الثانية التعليقات الإلکترونية (مغلقة) عبر تطبيقات الصور التشارکية (الإنستجرام)، وتم تطوير اختبار تحصيلي لقياس الجوانب المعرفية الخاصة بالتصوير الرقمي، وبطاقة ملاحظة لمهارات التصوير الرقمي، کما تم تطوير مقياس للسعادة النفسية عبر تطبيقات الصور التشارکية (الإنستجرام)، وبطاقة تقييم المنتج، وقد فاقت نتائج طلاب المجموعة الأولى نتائج طلاب المجموعة الثانية في الاختبار التحصيلي، ومهارات التصوير الرقمي، والسعادة النفسية، کما أوضحت النتائج عدم وجود فروق بين المجموعتين في بطاقة تقييم المنتج.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Pattern of electronic comments (open and closed) through Photos sharing applicationsand its impact on developing digital photography skills and psychological well being for students with hearing impairments.

المؤلف [English]

  • MOHAMED AHMED
Assistant professor of educational technology Faculty of Specific Education - Ain Shams University
المستخلص [English]

Pattern of electronic comments (open and closed) through Photos sharing applications and its impact on developing digital photography skills and psychological wellbeing for students with hearing impairments.
The current research aims to provide electronic comments (open and closed) through Photos sharing applications and to identify their impact on the development of achievement, digital photography, and psychological well-being for students with hearing impairments. The descriptive analytical method and the quasi-experimental method were used. The research sample included (30) hearing-impaired students in the first year, Department of Educational Technology, Faculty of Specific Education, they were divided into two experimental groups, the first group used: students who make electronic comments (open) through Photos sharing applications (Instagram). The second group: Students whose electronic comments are (closed) through participatory photo applications (Instagram), and the cognitive achievement test was developed to measure the cognitive aspects of digital photography, and a note card for digital photography skills, and a measure of psychological happiness was developed through the applications of participatory photos (Instagram), and product evaluation card. The results showed that the students of the first group outperformed the second group in achievement test, digital imaging skills, and psychological wellbeing. The results also showed no differences between the two groups in the product evaluation card.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Electronic comments (open and closed)
  • participatory photo applications
  • digital photography skills
  • psychological well
  • being
المجلد 95، العدد 95 - الرقم المسلسل للعدد 95
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2022
الصفحة 479-568
  • تاريخ الاستلام: 19 نوفمبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 30 نوفمبر 2021
  • تاريخ القبول: 09 ديسمبر 2021