فاعلية بيئة تعلم قائمة على الذکاء الاصطناعي في تنمية التحصيل ومهارات اتخاذ القرار والاتجاه نحو التکنولوجيا لدى طالبات کلية التربية بجامعة الملک خالد في ضوء نموذج کولب

المؤلف

أستاذ تقنيات التعليم المساعد قسم تقنيات التعليم کلية التربية جامعة الملک خالد- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية وأثر بيئة تعلم قائمة على الذکاء الاصطناعي في ضوء نموذج کولب في تنمية التحصيل وفي تنمية مهارات اتخاذ القرار والاتجاه نحو التکنولوجيا لدى طالبات کلية التربية جامعة الملک خالد.
    ولتحقيق أهداف البحث تم تطبيق المنهج شبه التجريبي باستخدام مجموعتين إحداهما ضابطة تکونت من (30) طالبة والأخرى تجريبية تکونت من (32) طالبة مع استخدام أدوات الاختبار التحصيل ومقياس اتخاذ القرار ومقياس التوجه نحو التکنولوجيا.
وأسفرت النتائج على وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية الذين درسوا في بيئة التعلم القائمة على الذکاء الاصطناعي في ضوء نموذج کولب ودرجات طالبات المجموعة الضابطة الذين درسوا بالطريقة التقليدية في کل من الاختبار التحصيلي ومهارات اتخاذ القرار والاتجاه نحو التکنولوجيا.
کما أسفرت النتائج على وجود فرق ذو دلالة إحصائية لمستوى تأثير المتغير المستقل بيئة التعلم القائمة على الذکاء الاصطناعي في ضوء نموذج کولب على کل من المتغيرات التابعة التحصيل المعرفي واتخاذ القرار والاتجاه نحو التکنولوجيا.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of an Artificial IntelligenceBased Learning Environment in Developing Academic Achievement, Decision-Making Skills and Attitude towards Technology Among the Female Students of the College of Education at King Khalid University Considering of Kolb's Model

المؤلف [English]

  • Noha Abdel Hakam Ahmed Abdel Baky
Associate professor of Education Technology College of Education King Khalid University- Kingdom Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the effectiveness and impact of a learning environment based on artificial intelligence in the light of the Kolb model in developing achievement and in developing decision-making skills and the trend towards technology among female students of the College of Education at King Khalid University.
    To achieve the objectives of the research, the quasi-experimental approach was applied using two groups, one of them was a control group consisting of (30) students and the other was an experimental group consisting of (32) students, with the use of achievement test tools, decision-making scale, and technology orientation scale.
The results resulted in the presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group students who studied in the learning environment based on artificial intelligence in the light of the Kolb model and the scores of the control group students who studied in the traditional way in each of the achievement test, decision-making skills and direction towards technology.
The results also revealed a statistically significant difference for the level of influence of the independent variable, the learning environment based on artificial intelligence, in the light of Kolb's model, on each of the dependent variables on cognitive achievement, decision-making, and attitude toward technology.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Artificial intelligence in education
  • Kolb Model
  • decision
  • making skills
  • attitude towards technology
المجلد 96، العدد 96 - الرقم المسلسل للعدد 1
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2022
الصفحة 1-45
  • تاريخ الاستلام: 05 مارس 2022
  • تاريخ المراجعة: 07 مارس 2022
  • تاريخ القبول: 27 مارس 2022