وحدة تعليمية مقترحة قائمة علي الخرائط الذهنية الإلکترونية لتنمية المعرفة بأخلاقيات التسويق الإلکتروني والوعي الشرائي لدي طلاب التعليم الثانوي التجاري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

   هدف البحث إلى بناء وحدة تعليمية مقترحة قائمة علي الخرائط الذهنية الإلکترونية والتعرف علي أثرها في تنمية المعرفة بأخلاقيات التسويق الإلکتروني والوعي الشرائي لدي طلاب التعليم الثانوي التجاري . وتکونت عينة البحث من ( 20 ) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي التجاري ؛ ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة بإعداد مواد وأدوات البحث المتمثلة في قائمة بمفاهيم أخلاقيات ومبادئ التسويق الإلکتروني ، التي في ضوئها تم إعداد الوحدة المقترحة وصياغة دروسها في ضوء استراتيجية الخرائط الذهنية الإلکترونية ، ودليل المعلم لتدريس الوحدة ، والاختبار التحصيلي ، ومقياس الوعي الشرائي ، وطبقت أدوات البحث قبلياً وبعدياً علي عينة البحث ، وأشارت النتائج إلي وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي ( 0,01 ) بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لکل من الاختبار التحصيلي ومقياس الوعي الشرائي لصالح التطبيق البعدي، يعزي لللوحدة التعليمية المقترحة ، کما توجد علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا ًبين درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لکل من الاختبار التحصيلي ومقياس الوعي الشرائي ، وفي النهاية قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج البحث.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Educational Unit Based on Electronic Mind Maps to Develop Knowledge of the Ethics of E-Marketing and Purchasing Awareness of Commercial Secondary School Students.

المؤلف [English]

  • Zeinab Elsayed Ebrahim Ahmad
Curriculum and Instruction Department - Faculty of Education - Helwan University
المستخلص [English]

   The research aimed at constructing a proposed educational unit based on electronic mind maps and identifying its effect on developing knowledge of e-marketing ethics and purchasing awareness of Commercial Secondary School Students. The research sample consisted of (20) 1st year students; To achieve the research goals, the researcher prepared the research materials and tools, represented in a list of concepts of e-marketing ethics and principles, in the light of this list the proposed unit was prepared and its lessons were formulated in the light of the electronic mental maps strategy, the teacher’s guide for teaching the unit, the achievement test, and the purchasing awareness scale. The research tools were applied before and after On the sample of the research, and the results showed that there was a statistically significant difference at (0.01) between the mean ranks of the scores of the experimental group students in the pre and post application for each of the achievement test and the purchasing awareness scale in favor of the post application, due to the proposed educational unit. There is also a statistically significant positive correlation between the scores of the experimental group students in the post application of both the achievement test and the purchasing awareness scale. In the end, the researcher presented a set of recommendations and proposed researchs in the light of the research results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic mind maps strategy
  • Ethics of e
  • marketing
  • Purchasing awareness