أنموذج مقترح للنضج المؤسسي بالجامعات المصرية على ضوء الخبرات الدولية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة والإدارة التربوية - کلية التربية - جامعة العريش

المستخلص

      هدف البحث إلى تصميم أنموذج مقترح للنضج المؤسسي بالجامعات المصرية على ضوء الخبرات الدولية، واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج منها: حرص الدولة المصرية بقطاعيها الحکومي والأهلي على الاهتمام بالجامعات کأحد أهم مؤسسات المجتمع التي تدعم جهود الدولة نحو التنمية المستدامة وتوفير سبل الحياة الکريمة للمواطن المصري، وبذلت جهود متعددة لتحقيق النضج التعليمي والبحثي والمجتمعي والرقمي والقيادي بالجامعات المصرية، وهناک تحديات تواجه الجامعات المصرية تعيق من تحقيق النضج المؤسسي منها: قلةکفاية المواردالمالية المخصصة للجامعات ونقص ثقافة إدارة الأداء الاستراتيجي وضعف الاستقرار الوظيفي للعاملين بالوظائف الإدارية والأکاديمية، وفي ضوء هذه النتائج تم تصميم الأنموذج المقترح  والذي يتضمن مرتکزات وقيم حاکمة وأهداف وأهمية ومقومات نجاح ومعايير ومستويات وتحديات تطبيق الأنموذج  المقترح وسبل مواجهتها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Model for Institutional Maturity in Egyptian Universities in the Light of International Experiences

المؤلف [English]

  • Abdul Karim Mohammed Ahmed Hussain
Department of Comparative Education and Educational Administration - College of Education - Al-Arish University
المستخلص [English]

               The present study aimed at designing a proposed model for institutional maturity in Egyptian universities in the light of international experiences. The descriptive design was used in this study. The results obtained include: offering a decent life for the Egyptian citizens, and multiple efforts have been made to achieve educational, research, societal, digital and leadership maturity in Egyptian universities. Furthermore, the study revealed that there are some challenges that face the Egyptian universities in terms of  impeding the  achievement of  institutional maturity, including: the inadequacy of financial resources allocated to universities, the lack of the culture related to strategic performance management, and weak job stability for employees in administrative and academic positions. Finally, in the light of the above mentioned results, the proposed model has been designed to include effective values, aims, significance, standards, levels and the challenges that amped the application the proposed model and ways to confront them.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Model
  • Institutional Maturity
  • Egyptian Universities & International Experiences