النموذج الثنائي للشغف الأکاديمي لدى طلبة السنة الأولى المشترکة بجامعة الملک سعود في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

علم النفس التربوي - بجامعتي الملک سعود ومطروح

المستخلص

 هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن مستوى الشغف الأکاديمي وتحديد النموذج الثنائي للشغف الأکاديمي لدى طلبة السنة الأولى المشترکة بجامعة الملک سعود، في ضوء متغيرات الجنس والتخصص الأکاديمي والتحصيل الدراسي. وتکونت عينة الدراسةمن (345) طالبًا وطالبة متوسط أعمارهم (18.38) سنة بانحراف معياري(0.88)،تماختيارهمبالطريقة العشوائية الطبقية، طبق عليهم مقياس الشغف الأکاديمي من إعداد الباحث. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج؛ منها: أن مستوى الشغف الأکاديمي ککل والشغف التوافقي کان مرتفعًا، کما أشارت النتائج أن الشغف التوافقي هو الأکثر انتشارًا بين أفراد عينة الدراسة، کذلک بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائيًة في الشغف الأکاديمي وفقاً لمتغير الجنس لصالح الإناث، کما وجدت فروق ذات دلالة احصائية في الشغف الأکاديمي وفقاً لمتغير التخصص الأکاديمي لصالح طلبة الکليات الإنسانية، وکذلک وجدت علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين الشغف الأکاديمي ( الدرجة الکلية- الشغف التوافقي) والتحصيل الدراسي، کما وجدت علاقة ارتباطية سالبة غير دالة إحصائياً بين الشغف القهري والتحصيل الدراسي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The dualistic model of academic passion among first-year students at King Saud University in the light of some variables

المؤلف [English]

  • Elsayed Ramadan Boriek
Educational Psychology King Saud Universities and Matrouh
المستخلص [English]

 The current study aimed to reveal the level of academic passion and identify the dualistic model of academic passion among first-year students at King Saud University, In light of the variables of gender, academic specialization, and academic achievement. The study sample consisted of (345) male and female students with an average age of (18.38) years with a standard deviation of (0.88), they were selected by stratified random method, and they were applied to the academic passion scale prepared by the researcher. The study reached a number of results; including: that the level of academic passion as a whole and the harmonious passion, was high, The results also indicated that harmonic passion is the most prevalent among the study sample. The results also showed that there were statistically significant differences in the academic passion according to the variable Gender in favor of females, and there were statistically significant differences in academic passion according to the variable of academic specialization in favor of students of humanities colleges, Also, a positive significant correlation was found between academic passion (total score- Harmonious passion) and academic achievement, and a negative, non-significant correlation was found between Obsessive passion and academic achievement.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Academic Passion
  • Harmonious Passion
  • Obsessive Passion
  • Common Frist Year