واقع التعليم عن بعد في ظل جائحة کرونا من وجهة نظر طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت: دراسة وصفية تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى استکشاف وجهة نظر طلبة کلية التربية الأساسية بدولة الکويت (بنين وبنات) حول التعليم عن بعد في ظل جائحة کرونا. لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام منهجية البحث المختلط من خلال استخدام الاستبيان (المنهج الکمي) والمقابلة الشخصية (المنهج النوعي). تم تطبيق البحث على عينة عشوائية من طلبة التربية الأساسية في دولة الکويت (بنين وبنات) من خلال 728 استبيان، وإجراء 19 مقابلة شخصية. أظهرت نتائج الدراسة تباين في وجهات نظر الطلبة حول التعليم عن بعد کونها تجربة جديدة بالنسبة لهم، حيث يرى معظم الطلبة بأن التعليم عن بعد ينمي لديهم مهارة البحث والاستکشاف والتعلم الذاتي. من ناحية أخرى أتت النتائج لتوضح بأن هناک مجموعة من المعوقات التي واجهت الطلبة خلال محاضرات التعليم عن بعد مثل مشکلات تقنية خاصة بشبکة الإنترنت، وانقطاع التواصل، وعدم توفر بعض الأجهزة الإلکترونية اللازمة للتعليم عن بعد عند بعض الطلبة. بالإضافة إلى بعض المعوقات الأکاديمية مثل صعوبة في فهم بعض المواضيع الدراسية، وعدم توفر التدريب الکافي لاستخدام المنصات التعليمية في التعليم عن بعد.
قدمت هذه الدراسة مجموعة من التوصيات التي تساهم بتطوير العملية التعليمية مستقبلا من خلال الاستفادة من التطور التکنولوجي ودمج التعليم التقليدي بالتعليم الإلکتروني وتقديم التدريب الکافي للطلبة حول استخدام التکنولوجيا الحديثة في العملية التعليمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of distance learning in light of the coronavirus pandemic from viewpoints of students of the College of Basic Education in the State of Kuwait: Descriptive Analytical study

المؤلفون [English]

  • Ahmad Shllal Alshammari
  • Naji Bader Aldhafery
  • Dalal farhan Alenezi
Curriculum and Instruction Department
المستخلص [English]

This study explored the viewpoints of students in the College of Basic Education in the State of Kuwait (boys and girls) about distance learning during the coronavirus pandemic. To achieve the objectives of this study, a mixed-research methodology was used through the use of a questionnaire (quantitative approach) and personal interviews (qualitative approach). The research was applied to a random sample of College of Basic Education students in the State of Kuwait (boys and girls) through the completion of 728 questionnaires, followed by semi-structured interviews conducted with 19 students. The results of the study showed a discrepancy in the students' views about distance education, which is a new experience for them: most students see that teaching about distance learning develops their skills of research, exploration and self-learning. However, the results also show that there are a number of obstacles that students faced during distance learning lectures, such as technical problems related to the Internet, interruption of communication, and the lack of some electronic devices for some students. In addition to some academic obstacles, such as a difficulty in understanding some subjects, there was a lack of sufficient training to use educational platforms in distance education.
This study provides some recommendations that will contribute to the development of the educational process in the future by taking advantage of technological development and integrating traditional education with e-learning, and providing adequate training for students on the use of modern technology in the educational process.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Distance Learning
  • Traditional Learning
  • Coronavirus Pandemic