معوقات المشروعات البحثية – التنافسية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الفيوم"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

مدرس بقسم أصول التربية کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

تهدف الدراسة تعرف ما هية المشروعات البحثية التنافسية، وتحليل الدور الذي تؤديه تلک المشروعات في تطوير التعليم الجامعي المصري وأثرها على تنمية المجتمع، کذلک تعرف واقع هذه المشروعات بجامعة الفيوم والوقوف على أهم المعوقات التي تحول دون تحقيق هذه المشروعات لدورها بکفاءة وفاعلية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعة، مع تحديد المتطلبات التي تساعد على التغلب على هذه المعوقات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتوصلت الدراسة لعدة نتائج من أهمها: تقسيم الصعوبات التي تواجه المشروعات البحثية إلى صعوبات أثناء التقدم للمشروع البحثي وأهمها ضعف الدعم المادي والمعنوي، وصعوبات أثناء تنفيذ المشروع من أهمها تأخر المصروفات المالية، وصعوبات تعوق استمرارية المشروع ومنهاصعوبات تتعلق بالجوانب المالية وصعوبات تتعلق بالإدارة وصعوبات تتعلق بالعاملين، کما أن هناک نسبة تأييد کبيرة للصعوبات التي تواجه الباحثين سواء أکانت صعوبات أثناء الإعداد أو التنفيذ أو بعد الإنتهاء من المشروع، کما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين الکليات العملية والنظرية على بنود الاستبانة،وقدمت الدراسة تصور مقترح لتحديد المتطلبات اللازمة للتغلب على المعوقات التي تحول دون تحقيق المشروعات البحثية التنافسية لأدوارها.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Constraints of competitive research projects according to Fayoum University staff members’ perspectives

المؤلفون [English]

  • ola ahmed
  • asmaa ahmed
Instructor, Department of Education, Faculty of Education, Fayoum University
المستخلص [English]

This study aimed at identifying what competitive research projects are, analysing the role played by these projects in developing the Egyptian university education and its impact on the development of society and identifying the reality of these projects at Fayoum University. It also aimed at identifying the most important obstacles that prevent these projects from achieving their roles efficiently and effectively and the requirements needed to overcome these obstacles. The study followed the descriptive analytical method. The results of the study revealed that the difficulties facing the research projects can be divided into difficulties during applying to the research project (e.g. the most important of which is the weak financial and moral support), difficulties during the implementation of the project, (e.g. the most important of which is the delay of financial expenses) and difficulties impeding the continuity of the project (including difficulties related to the financial aspects, difficulties related to management and difficulties related to the workers). The study results also indicated that there is a large percentage of support for the difficulties faced by researchers, whether difficulties during the preparation, during the implementation or after the completion of the project. In addition, there were no statistically significant differences, at the (0.05) level, between the practical and theoretical colleges on the items of the questionnaire. The study presented a proposed scenario for identifying the requirements needed to overcome the obstacles that prevent competitive research projects from achieving their roles.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Constraints- competitive
  • research projects
المجلد 56، العدد 56
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2018
الصفحة 427-481
  • تاريخ الاستلام: 09 ديسمبر 2018
  • تاريخ المراجعة: 09 يناير 2019
  • تاريخ القبول: 09 يناير 2019